Település:
Fejér megye, Székesfehérvár
Vasútállomás

Székesfehérvári pályaudvar
Ország | ![]() |
Hely | 8000 Székesfehérvár, Béke tér 5-7. |
Székesfehérvár vasútállomás a Székesfehérvár közigazgatási területén található vasútállomások és megállóhelyek közül a legfontosabb.
A MÁV Magyar Államvasutak Zrt. üzemelteti.
A létesítmény Magyarország legmodernebb, egyik legnagyobb és egyik legforgalmasabb vasúti csomópontja, ahol nyolc vasútvonal fut össze.
1860-ban nyitották meg, a második világháborúban történt lerombolásáig többször átépült.
Az 1950-es években újjáépítették, ekkor Magyarország legkorszerűbb vasútállomása volt.
Abban a formában kisebb átalakításokkal hatvan évig szolgálta a vasúti közlekedést.
2014–2016-ban átépítették, azóta ismét az ország legmodernebb pályaudvaraként tarthatjuk számon.
Az átépítés előtt egyik különlegessége a Magyarországon egyedülálló, áthidalásos szerkezetű II. számú irányítótorony volt, melyet az 1950-es években emeltek és 2016-ban, a munkálatok során bontottak le.
A szocialista realizmus szellemében épített, gazdagon díszített, monumentális felvételi épület műemlék, hiszen a korstílus egyik legjelentősebb magyarországi termékének számít.
A felvételi épület mellett a pályaudvar látványos fűtőháza, fordítókorongja és járműjavítója is fontos vasútépítészeti objektum.
Története
Székesfehérvárott elsőként a Déli Vasút épített vasutat: 1860. július 1-én adták át a mai 5-ös vonalat Újszőny és Székesfehérvár között.
A Budapest–Székesfehérvár-vonalon 1861-ben indult meg a forgalom.
A vasúttársaság a peronok fölé nagy alapterületű fa fogadócsarnokot emelt, amely a felvételi épülethez csatlakozott.
1930-ban Neÿ Ákos tervei alapján vasbeton szerkezetű perontetőrendszert kapott a vasútállomás.
A felvételi épület és az egész pályaudvar a második világháborúban megsemmisült.
A ma is látható – Kelemen László építész által tervezett – épület 1951-ben készült el.
A vágányok felett két lábon álló II. számú irányítótorony a modern pályaudvarral egy időben, 1954-ben épült.
2016-ban rombolták le arra hivatkozva, hogy az új vágányzat útjában áll.
Ez azonban nem igaz, mert az új vágányrendszer megvalósítható lett volna a torony lebontása nélkül is.
Átépítés (2014–2016)
Az állomás átépítése európai uniós forrásokból 2014 és 2016 között valósult meg.
Új magasperonok és perontetők épültek, de megújultak a vágányok és a felvételi épület is.
A Magyarországon egyedülálló II. számú váltóállító tornyot a felújítás részeként elbontották.
HelyiVilága Magazin ajánló









Helyi látnivalók









Helyi Programok / események









További helyi programok / események »
Helyi szolgáltatók








