Település:
Fejér megye, Székesfehérvár


Vasútállomás


Székesfehérvári pályaudvar

Ország Magyarország Magyarország
Hely 8000 Székesfehérvár, Béke tér 5-7.



Székesfehérvár vasútállomás a Székesfehérvár közigazgatási területén található vasútállomások és megállóhelyek közül a legfontosabb.

MÁV Magyar Államvasutak Zrt. üzemelteti.

A létesítmény Magyarország legmodernebb, egyik legnagyobb és egyik legforgalmasabb vasúti csomópontja, ahol nyolc vasútvonal fut össze.


1860-ban nyitották meg, a második világháborúban történt lerombolásáig többször átépült.

Az 1950-es években újjáépítették, ekkor Magyarország legkorszerűbb vasútállomása volt.

Abban a formában kisebb átalakításokkal hatvan évig szolgálta a vasúti közlekedést.

 20142016-ban átépítették, azóta ismét az ország legmodernebb pályaudvaraként tarthatjuk számon.

Az átépítés előtt egyik különlegessége a Magyarországon egyedülálló, áthidalásos szerkezetű II. számú irányítótorony volt, melyet az 1950-es években emeltek és 2016-ban, a munkálatok során bontottak le.

szocialista realizmus szellemében épített, gazdagon díszített, monumentális felvételi épület műemlék, hiszen a korstílus egyik legjelentősebb magyarországi termékének számít.

A felvételi épület mellett a pályaudvar látványos fűtőháza, fordítókorongja és járműjavítója is fontos vasútépítészeti objektum.


Története

Székesfehérvárott elsőként a Déli Vasút épített vasutat: 1860július 1-én adták át a mai 5-ös vonalat Újszőny és Székesfehérvár között.

Budapest–Székesfehérvár-vonalon 1861-ben indult meg a forgalom.

A vasúttársaság a peronok fölé nagy alapterületű fa fogadócsarnokot emelt, amely a felvételi épülethez csatlakozott.

1930-ban Neÿ Ákos tervei alapján vasbeton szerkezetű perontetőrendszert kapott a vasútállomás.

A felvételi épület és az egész pályaudvar a második világháborúban megsemmisült.

A ma is látható – Kelemen László építész által tervezett – épület 1951-ben készült el.

A vágányok felett két lábon álló II. számú irányítótorony a modern pályaudvarral egy időben, 1954-ben épült.

2016-ban rombolták le arra hivatkozva, hogy az új vágányzat útjában áll.

Ez azonban nem igaz, mert az új vágányrendszer megvalósítható lett volna a torony lebontása nélkül is.

 

Átépítés (2014–2016)

Az állomás átépítése európai uniós forrásokból 2014 és 2016 között valósult meg.

Új magasperonok és perontetők épültek, de megújultak a vágányok és a felvételi épület is.

A Magyarországon egyedülálló II. számú váltóállító tornyot a felújítás részeként elbontották.

 

 

 

 

 

HelyiVilága Magazin ajánló

További magazin cikkek »

 

Helyi látnivalók

További helyi látnivalók »

 

Helyi Programok / események

További helyi programok / események »

 

Helyi szolgáltatók

További helyi szolgáltatók »