Salgótarjáni fogaskerekű vasút
Salgótarján fogaskerekűje
(Szűcs Zoltán József)
1881-ben nyitották meg a szénszállító vonalat a VASGYÁR - SALGÓBÁNYA - I.SZ SZÉNRAKODÓ között. A vasút fogaskerekű és adhéziós szakaszok váltakozásával 5,8 km hosszban épült ki, 223 méternyi szintkülönbséget leküzdve.
Az 1871-ben megnyitott Gyárat már rendelkezett korábban is vasútvonallal, ám ennek kapacitása az 1870-es évtized végére csekélynek bizonyult, a gyár termelésének és szénigényének jelentős növekedése miatt. Borbély Sándor mérnök tett javaslatot 1890. május 30-án az igazgatótanács ülésén, keskenynyomközű fogaskerekű vasút létesítésére. Az 1881. májusi 2-i RIMA igazgatósági ülésen már működő vasútról hallhattak a vezetőségi tagok.
A vasutat legjobban egy 1932-ben kelt jelentésből tanulmányozhatjuk, melyet Vertich Józseftől vett részletekben közlünk:
"A vasút általánosságban észak-keleti irányt követ. Hossza a gyári kazánháztól a salgó bányatelepi I.sz. rakodóig 5.830 méter, mely távolságon 222,6 méteres szintkülönbséget győz le. A kiindulási pont és a végállomás közötti nagy szintkülönbség legyőzésére egyes helyeken a vasutat már fogaspályára kellett építeni.
A vasút a 20+63,4 szelvényig adhéziós pálya, amelynek átlagos emelkedése 19,6 ezrelék (min 8,6 , max 25,5 ezrelék) E pálya hossza 1963,4 méter.
A 20+63,4 szelvénytől a 30+94,2 szelvényig fogaspálya következik, amelynek hossza 1030,8 méter. Átlagos emelkedése 96 ezrelék (legkisebb emelkedés 24,4 ezrelék, a legnagyobb 104,8 ezrelék).
A 30+94,2 szelvénytől a 40+63,4 szelvényig ismét adhéziós pálya vezet 11,7 ezrelék -es átlagos emelkedéssel (min. 7,2 , max. 16,5 ezrelék).
A 40+63,4 szelvénytől megint fogaspálya következik a 47+34,6 szelvényig. 88,2 ezrelék átlagos emelkedéssel. (min. 26,1 ezrelék max. 105,4 ezrelék). A pálya hossza 671,2 méter.
A 47+36,4 szelvénytől a pálya már végig az 58 -as szelvényig adhéziós pálya. Ennek átlagos emelkedése 19,2 ezrelék (min. 13,4 és max. 21,7 ezrelék).
A pálya alépítményének koronáján nyugszik a 2,00 méter széles 0,30 méter vastag kavicságy. Ebbe vannak beleágyazva a talpfák. A sín nyombősége 0,79 méter. Az adhéziós pályán a talpfák 0,80 méter távolságra a fogaspályán 0,50 méterre vannak egymástól, és az előforduló legnagyobb nyomás alatt igénybevételük nem éri el az 1200 kg/cm2 -t. A pálya fogaskerekű részén a fogasrúd a pálya közepén nyert elhelyezést. A fogasrudat 3 méter hosszú darabok alkotják amelyek a sarokvasakból és az általuk befogott, martinacélból készült fogakból állnak. A pálya fogasrészének elején és végén rugós pedálok vannak elhelyezve, amelyek a fogaskerék fogainak a fogasrúdba való nyugodt behelyezkedését biztosítják. A fogasrudat alkotó sarokvas 100x70x10 mm.
A 40+20,2 szelvénynél a pályának elágazása van, mely az említett szelvénytől észak-keleti irányban, légvonalban 475 méternyire lévő szénrakodónál ér véget. A szóban forgó szárny hossza 797 méter, átlagos emelkedése 5,8 ezrelék.
Az 51 -es szelvénynél van a fővasútvonal másik elágazása, amely az említett szelvénytől északra fordul, és a II.sz. Széntáróhoz vezet. Ennek hossza 407 méter, átlagos emelkedése 11,6 ezrelék.
A 19+28,8 szelvénytől a 20+45,5 szelvényig kitérő épült azzal a céllal, hogy a fentről érkező, szénnel telt vonat a gyárból jövő szerelvénnyel elmellőzhesse (keresztezhesse) egymást. Itt történik egyébként a mozdonycsere, és a mozdonyoknak vízzel és fűtőanyaggal való ellátása is.
A fogasrúd kezdete közelében a vasútnak az építmény felé eső sín szélétől 1,42 méterre egy 4,60x3,20 méter alapterületű, téglából épült szivattyúház áll. Mellette létesült egy 7,8x3,4 méter alapterületű faépület is, melyben a homokszárító nyert elhelyezést."
Az első 1881-ben beszerzett fogaskerekű B' tengelyelrendezésű mozdony a Florisdorfi gépgyár terméke volt. Érdekes megoldásként a gépen bronzból készült fogaskereket alkalmaztak.
A vasút végig a RIMA területén futott, a legkisebb ívsugár 50 méter, a legnagyobb 300 méter volt. Lefelé szenet, felfelé bányafát, és egyéb anyagokat szállítottak. Már a kezdetektől jelentkezett az átmenő forgalom, Salgóbányára a lakosság számára élelmiszert, fogyasztási cikkeket szállítottak. Személyforgalomra a vállalatnak hivatalos engedélye nem volt, de egyszeri vagy korlátozott időtartamra szóló utazási engedélyeket kiadhatott. Egy-egy szerelvényen öt fékes szolgált. A vonatok rendszerint egy, de leginkább két személykocsit is vontattak. Az engedélyezett sebesség az adhéziós pályán 12 km/ó fogaspályán 8 km/ó volt. Akinek nem jutott ideje az Acélgyár titkárságán engedélyt beszerezni, az a vonat indulásakor a vonatvezetőtől szerezhette be. Persze megesett, hogy nem jutott fel a személykocsira, fel kellett kapaszkodnia valamelyik fékező mellé a csille fékállására. Ezt a szabálytalanságot elnézték, nem tudunk olyanról, akit otthagytak volna. Indulás előtt még figyelmeztették az utasokat a balesetveszélyre és a helyes magatartásra, és már futott is a vonat. A szállítási igényeknek megfelelően indultak a szerelvények, általában délelőtt - délután, kettő - kettő.
1883. február 2-án a Salgóra kapaszkodó vonat mozdonyának fogaskerekéből két fog kitört, a szerelvény mozdonyostul megfutamodott, a fékezők minden megállító igyekezete ellenére felgyorsult, majd a Kútház (szivattyúház) előtti kanyarban a 21-22. szelvény magasságában kiborult. A balesetnél életét vesztette a fűtő, és hat utas. A vállalat ezután a fogaskerekű vasutak terén nagy tapasztalatokkal rendelkező svájci Whinterturi lokomotív gyárhoz fordult, melynek szakemberei tanulmányozták a vasutat, és rövidesen szállították a C tengelyelrendezésű fogaskerekű mozdonyt. Ennek alapján később a gyár műhelyében még két fogas mozdonyt építettek a forgalom megnövekedtekor.
1920-tól megszüntették az önálló vonatvezetői szolgálatot, ettől kezdve a mozdonyvezető viselt minden felelősséget, de a tekintélye is megvolt hozzá.
A vasúton futó járműveket két összeírásból ismerjük. A kocsik java házilagos készítésű, az acélgyár terméke. A teherkocsik 25 %-a adhéziós volt, orsós fékkel; a többit orsós és fogas fékkel is felszerelték.
Ez a felsorolás még kiegészítendő, hiszen a személyforgalom növekedésével a teherkocsik egy részére padokat szereltek, és személykocsiként közlekedtették. Az utazásra szolgáló kocsik főbb típusai:
"pánvégli" kis kocsi oldalülésekkel
fát szállító kocsiból átalakított oldalüléses személykocsi
nyitott, de fedéllel ellátott személykocsi
zárt, ajtónyílásokkal kiépített személykocsi, két részes, szembe ülésekkel.
A járműállomány a felszámolásig lényegében nem változott.
1942-től az acélgyár termelése emelkedett, megnövekedett a vasúti forgalom is. De nem csak az áruk mennyisége, az utasok száma is növekedett. Hivatalos személyforgalom azonban továbbra sem volt, bár egyre többen vették igénybe a vasutat. Nem csak a mozdonnyal közlekedő vonatokon, gyakorta előfordultak fékes kocsival való gurulások. Szintén Vertich úr leírásából idézünk egy 1947 tavászának éjszakáján történtet:
"...Vendéglátóink vigasztaltak, legyünk nyugodtak, levisznek fékes-kocsival, egyébként egy kényszerű útitársunk is lesz, beviszik Őt a gyári kórházba. Úgy tíz óra tájban előállt két személykocsi, rajta két-két fékes, a kocsi fékjei mellett még egy-egy karvastagságú rúddal, melyet mint mondták, biztonság okáért vettek magukhoz. A kedélyes társaság meglehetősen vidáman vette a kanyargós utazást, olykor-olykor azonban elnémultunk, mert éppen éles kanyar, vagy meredek következett. Szerencsésen leértünk..."
A háborús események, majd az 1950-es évek erőltetett ipari hajszájában megfeledkeztek a vasútról, mely szorgosan hordta a szentet. A vasút, járművek állapota leromlott, a tárna lassan kimerült.
1953-tól megszűnt a szén szállítása, csak kis mennyiségben válogatott illetményszenet fuvaroztak. Az utasok annál inkább megkedvelték a "kis feketét" ahogy a fogas mozdonyait nevezték. Személyszállításból adódó bevétel azonban nem volt, jegyeket nem adhattak el, hiszen közforgalom hivatalosan nem is volt.
1956. őszén pöfögött utoljára a fogas. A Forradalom idején az üzem szünetelt, utána a megváltozott politika már csökkentette a nehézipari beruházásokat, a vállat nem talált pénzt a vasút felújítására.
1957. július havában megkezdték a bontást külsős dolgozók igénybevételével, szeptember hónapban befejeződtek a munkálatok. A mozdonyok Nagybátonyba, vagy a kohóba kerültek. Háromnegyed század után befejeződött az elő ipari fogaskerekű története Salgótarjánban.
Forrás: kisvasut.hu
HelyiVilága magazin ajánló
Zöldséges rizottó, sűlt krumpli,töltött csirke
Receptek, Főétel receptek
kiadós,változatos ebéd ötlet
Mik vagymunk
Helyi történetek, Helyi történetek
,,Háromféle ember van ebben az országban (…) háromféle magyar. Mind a három egyezik abban, hogy elégedetlen a v ...
Mókus
Cukiságok, Állati cukiságok
A mókusok ősszel magvakat gyűjtenek és elraktározzák télire, amikor pihennek
Te mikor szoktál nyaralni?
Utazás, Élmények, beszámolók
Ősszel (is) jó nyaralni! – A last minute utazás előnyei
Hogyan mossunk helyesen hajat
Egészség, Megelőzés
Ha egészségesebb és erős, csillogó hajat szeretnénk, érdemes átgondolni a hajmosási szokásainkat. Egyáltalán ...
Kefires poharas piskóta
Receptek, Desszert receptek
Hozzávalók4 tojás1,5 pohár olaj4 pohár liszt2 pohár cukor2 csomag sütőpor2 pohár kefir (joghurttal is tökélet ...
Tibet
Nagyvilág, Érdekességek
Potala Palota
„Bevállaltuk, végignyomtuk” – erről miért nem ír a német sajtó?
Nagyvilág, Érdekességek
„Bántja az embert, hogy Magyarországot sokszor rossz színben tűnteti fel a nemzetközi sajtó, valahogy odáig nem ...
Dubai
Nagyvilág, Érdekességek
A Város Csodái
Helyi látnivalók
Henyei kápolna
Tolna megye, Tamási
Henyei kápolna
A város egyik legszebb pontján álló kápolna e jeles évfordulóra a hívek, valamint a helyi sza ...
Fodrász Múzeum
Budapest, 19. kerület
Fodrász Múzeum
1194 Budapest, Ady Endre út 97-99. | +36-30-241-8783, +36-30-424-7865 | http://www.fodraszmu ...
Koloska-völgy
Veszprém megye, Balatonfüred
A térség ős-földtörténeti képét – a Tethys-óceán korszakáig – helyben kihelyezett földtörténeti tabló ...
Maconkai - víztározó Természetvédelmi terület
Nógrád megye, Bátonyterenye
3070. Bátonyterenye, Maconka
Grassalkovich Kastély
Heves megye, Hatvan
Hatvan, Kossuth Lajos vezér tér 24.
Balatonfűzfő, Jézus Szíve-templom
Veszprém megye, Balatonfűzfő
Szentségimádás:
Minden csütörtökön a szentmise után
Minden hónap 17-én 18,30-kor Kis Szent Teréz mise.
Tolna épületei és műemlékei
Tolna megye, Tolna
Tolna épületei és műemlékei
Tolna
Alkotmány utca (Fujtó)
22. szám: a Herbária épülete, 1900-ban a Sely ...
Református templom
Baranya megye, Harkány
Elérhetőség: 7815 Harkány, Kossuth u. 64., Tel: +36-72-480-215
Jánoshalma Mumalom
Bács-Kiskun megye, Jánoshalma
Sajnos semmilyen tartalmat nem találtam hozzá
Helyi Programok / események
30 éve szabadon
Programok
ADVENTI GYERTYAGYÚJTÁS
Programok
2019. december 21. 16:00
Hajós városnézés kézműves sörkóstolással és élő zenével/Craft Beer Cruise
Programok
Duna Palota, Craft Beer Cruise
1051 Budapest, Zrínyi utca 5.
A kétórás körút során a város legszebb látv ...
Télapó előadás Kecelen
Programok
Jegyek válthatók a könyvtár olvasószolgálatában. Jegyár: 1.000 Ft/fő. ( 2 éves kor alatti gyermek részére ne ...
Alma zenekar
Programok
2020. február 13-án KÖRMENDEN az ALMA ZENEKAR!
A koncertet óvodásoknak és kisiskolásoknak hirdetjük meg, ...
VII. MikuLÁSS FUTÁS 2019.
Programok
2019. december 8., vasárnap, 11:00–13:00
Ha már futottál velünk, tudod, mit nem hagyhatsz ki idén sem. Ha még ...
Bringatúra Tiszakécskén
Programok
Bringatúra Tiszakécske utcáin
Adventi hétvégék
Programok
Advent hétvégéjén minden szombaton a Gyógyfürdő téren várjuk a vendégeket adventi vásárral, karácsonyra han ...
Festmény-kiállítás
Programok
Pátzay Mária festménykiállítása.
További helyi programok / események »
Helyi szolgáltatók
Állatorvosok Mórahalmon
Csongrád megye, Mórahalom
Mórahalmi állatorvosok címe és telefonszáma
Dorog általános iskolái
Komárom-Esztergom megye, Dorog
6 általános iskola található
Vadorzó Étterem - Söröző
Fejér megye, Polgárdi
A város kedvelt étterme.......
Nagy László kézműves
Heves megye, Kisköre
Nagy László kézműves
Kulturális érték
Nagy ...
Okmányirodai osztály, gödi kirendeltség
Pest megye, Göd
Göd, Pesti út 60/A.
Telefon:
06 27 332 177
06 27 332 203
Református Templom
Hajdú-Bihar megye, Téglás
Téglás, Kossuth utca 42.
Két Testvér Étterem
Somogy megye, Kaposvár
7400 Kaposvár, Kanizsai u. 52.
Nagy választék, finom ételek
Telefonszám: (06 82) 419 740
Rendelés: netpincer.hu
Fogorvos
Vas megye, Répcelak
Fogorvosi rendelõ
Dr. Sztavnicsuk Zoltán fogorvos Elérhetőség: EGÉSZSÉGHÁZ Répcelak, Arany J. u. 5. Telef ...
BSZC Bessenyei György Szakgimnáziuma
Hajdú-Bihar megye, Berettyóújfalu
Berettyóújfalu Honvéd u. 11.