Salgótarjáni fogaskerekű vasút
Salgótarján fogaskerekűje
(Szűcs Zoltán József)
1881-ben nyitották meg a szénszállító vonalat a VASGYÁR - SALGÓBÁNYA - I.SZ SZÉNRAKODÓ között. A vasút fogaskerekű és adhéziós szakaszok váltakozásával 5,8 km hosszban épült ki, 223 méternyi szintkülönbséget leküzdve.
Az 1871-ben megnyitott Gyárat már rendelkezett korábban is vasútvonallal, ám ennek kapacitása az 1870-es évtized végére csekélynek bizonyult, a gyár termelésének és szénigényének jelentős növekedése miatt. Borbély Sándor mérnök tett javaslatot 1890. május 30-án az igazgatótanács ülésén, keskenynyomközű fogaskerekű vasút létesítésére. Az 1881. májusi 2-i RIMA igazgatósági ülésen már működő vasútról hallhattak a vezetőségi tagok.
A vasutat legjobban egy 1932-ben kelt jelentésből tanulmányozhatjuk, melyet Vertich Józseftől vett részletekben közlünk:
"A vasút általánosságban észak-keleti irányt követ. Hossza a gyári kazánháztól a salgó bányatelepi I.sz. rakodóig 5.830 méter, mely távolságon 222,6 méteres szintkülönbséget győz le. A kiindulási pont és a végállomás közötti nagy szintkülönbség legyőzésére egyes helyeken a vasutat már fogaspályára kellett építeni.
A vasút a 20+63,4 szelvényig adhéziós pálya, amelynek átlagos emelkedése 19,6 ezrelék (min 8,6 , max 25,5 ezrelék) E pálya hossza 1963,4 méter.
A 20+63,4 szelvénytől a 30+94,2 szelvényig fogaspálya következik, amelynek hossza 1030,8 méter. Átlagos emelkedése 96 ezrelék (legkisebb emelkedés 24,4 ezrelék, a legnagyobb 104,8 ezrelék).
A 30+94,2 szelvénytől a 40+63,4 szelvényig ismét adhéziós pálya vezet 11,7 ezrelék -es átlagos emelkedéssel (min. 7,2 , max. 16,5 ezrelék).
A 40+63,4 szelvénytől megint fogaspálya következik a 47+34,6 szelvényig. 88,2 ezrelék átlagos emelkedéssel. (min. 26,1 ezrelék max. 105,4 ezrelék). A pálya hossza 671,2 méter.
A 47+36,4 szelvénytől a pálya már végig az 58 -as szelvényig adhéziós pálya. Ennek átlagos emelkedése 19,2 ezrelék (min. 13,4 és max. 21,7 ezrelék).
A pálya alépítményének koronáján nyugszik a 2,00 méter széles 0,30 méter vastag kavicságy. Ebbe vannak beleágyazva a talpfák. A sín nyombősége 0,79 méter. Az adhéziós pályán a talpfák 0,80 méter távolságra a fogaspályán 0,50 méterre vannak egymástól, és az előforduló legnagyobb nyomás alatt igénybevételük nem éri el az 1200 kg/cm2 -t. A pálya fogaskerekű részén a fogasrúd a pálya közepén nyert elhelyezést. A fogasrudat 3 méter hosszú darabok alkotják amelyek a sarokvasakból és az általuk befogott, martinacélból készült fogakból állnak. A pálya fogasrészének elején és végén rugós pedálok vannak elhelyezve, amelyek a fogaskerék fogainak a fogasrúdba való nyugodt behelyezkedését biztosítják. A fogasrudat alkotó sarokvas 100x70x10 mm.
A 40+20,2 szelvénynél a pályának elágazása van, mely az említett szelvénytől észak-keleti irányban, légvonalban 475 méternyire lévő szénrakodónál ér véget. A szóban forgó szárny hossza 797 méter, átlagos emelkedése 5,8 ezrelék.
Az 51 -es szelvénynél van a fővasútvonal másik elágazása, amely az említett szelvénytől északra fordul, és a II.sz. Széntáróhoz vezet. Ennek hossza 407 méter, átlagos emelkedése 11,6 ezrelék.
A 19+28,8 szelvénytől a 20+45,5 szelvényig kitérő épült azzal a céllal, hogy a fentről érkező, szénnel telt vonat a gyárból jövő szerelvénnyel elmellőzhesse (keresztezhesse) egymást. Itt történik egyébként a mozdonycsere, és a mozdonyoknak vízzel és fűtőanyaggal való ellátása is.
A fogasrúd kezdete közelében a vasútnak az építmény felé eső sín szélétől 1,42 méterre egy 4,60x3,20 méter alapterületű, téglából épült szivattyúház áll. Mellette létesült egy 7,8x3,4 méter alapterületű faépület is, melyben a homokszárító nyert elhelyezést."
Az első 1881-ben beszerzett fogaskerekű B' tengelyelrendezésű mozdony a Florisdorfi gépgyár terméke volt. Érdekes megoldásként a gépen bronzból készült fogaskereket alkalmaztak.
A vasút végig a RIMA területén futott, a legkisebb ívsugár 50 méter, a legnagyobb 300 méter volt. Lefelé szenet, felfelé bányafát, és egyéb anyagokat szállítottak. Már a kezdetektől jelentkezett az átmenő forgalom, Salgóbányára a lakosság számára élelmiszert, fogyasztási cikkeket szállítottak. Személyforgalomra a vállalatnak hivatalos engedélye nem volt, de egyszeri vagy korlátozott időtartamra szóló utazási engedélyeket kiadhatott. Egy-egy szerelvényen öt fékes szolgált. A vonatok rendszerint egy, de leginkább két személykocsit is vontattak. Az engedélyezett sebesség az adhéziós pályán 12 km/ó fogaspályán 8 km/ó volt. Akinek nem jutott ideje az Acélgyár titkárságán engedélyt beszerezni, az a vonat indulásakor a vonatvezetőtől szerezhette be. Persze megesett, hogy nem jutott fel a személykocsira, fel kellett kapaszkodnia valamelyik fékező mellé a csille fékállására. Ezt a szabálytalanságot elnézték, nem tudunk olyanról, akit otthagytak volna. Indulás előtt még figyelmeztették az utasokat a balesetveszélyre és a helyes magatartásra, és már futott is a vonat. A szállítási igényeknek megfelelően indultak a szerelvények, általában délelőtt - délután, kettő - kettő.
1883. február 2-án a Salgóra kapaszkodó vonat mozdonyának fogaskerekéből két fog kitört, a szerelvény mozdonyostul megfutamodott, a fékezők minden megállító igyekezete ellenére felgyorsult, majd a Kútház (szivattyúház) előtti kanyarban a 21-22. szelvény magasságában kiborult. A balesetnél életét vesztette a fűtő, és hat utas. A vállalat ezután a fogaskerekű vasutak terén nagy tapasztalatokkal rendelkező svájci Whinterturi lokomotív gyárhoz fordult, melynek szakemberei tanulmányozták a vasutat, és rövidesen szállították a C tengelyelrendezésű fogaskerekű mozdonyt. Ennek alapján később a gyár műhelyében még két fogas mozdonyt építettek a forgalom megnövekedtekor.
1920-tól megszüntették az önálló vonatvezetői szolgálatot, ettől kezdve a mozdonyvezető viselt minden felelősséget, de a tekintélye is megvolt hozzá.
A vasúton futó járműveket két összeírásból ismerjük. A kocsik java házilagos készítésű, az acélgyár terméke. A teherkocsik 25 %-a adhéziós volt, orsós fékkel; a többit orsós és fogas fékkel is felszerelték.
Ez a felsorolás még kiegészítendő, hiszen a személyforgalom növekedésével a teherkocsik egy részére padokat szereltek, és személykocsiként közlekedtették. Az utazásra szolgáló kocsik főbb típusai:
"pánvégli" kis kocsi oldalülésekkel
fát szállító kocsiból átalakított oldalüléses személykocsi
nyitott, de fedéllel ellátott személykocsi
zárt, ajtónyílásokkal kiépített személykocsi, két részes, szembe ülésekkel.
A járműállomány a felszámolásig lényegében nem változott.
1942-től az acélgyár termelése emelkedett, megnövekedett a vasúti forgalom is. De nem csak az áruk mennyisége, az utasok száma is növekedett. Hivatalos személyforgalom azonban továbbra sem volt, bár egyre többen vették igénybe a vasutat. Nem csak a mozdonnyal közlekedő vonatokon, gyakorta előfordultak fékes kocsival való gurulások. Szintén Vertich úr leírásából idézünk egy 1947 tavászának éjszakáján történtet:
"...Vendéglátóink vigasztaltak, legyünk nyugodtak, levisznek fékes-kocsival, egyébként egy kényszerű útitársunk is lesz, beviszik Őt a gyári kórházba. Úgy tíz óra tájban előállt két személykocsi, rajta két-két fékes, a kocsi fékjei mellett még egy-egy karvastagságú rúddal, melyet mint mondták, biztonság okáért vettek magukhoz. A kedélyes társaság meglehetősen vidáman vette a kanyargós utazást, olykor-olykor azonban elnémultunk, mert éppen éles kanyar, vagy meredek következett. Szerencsésen leértünk..."
A háborús események, majd az 1950-es évek erőltetett ipari hajszájában megfeledkeztek a vasútról, mely szorgosan hordta a szentet. A vasút, járművek állapota leromlott, a tárna lassan kimerült.
1953-tól megszűnt a szén szállítása, csak kis mennyiségben válogatott illetményszenet fuvaroztak. Az utasok annál inkább megkedvelték a "kis feketét" ahogy a fogas mozdonyait nevezték. Személyszállításból adódó bevétel azonban nem volt, jegyeket nem adhattak el, hiszen közforgalom hivatalosan nem is volt.
1956. őszén pöfögött utoljára a fogas. A Forradalom idején az üzem szünetelt, utána a megváltozott politika már csökkentette a nehézipari beruházásokat, a vállat nem talált pénzt a vasút felújítására.
1957. július havában megkezdték a bontást külsős dolgozók igénybevételével, szeptember hónapban befejeződtek a munkálatok. A mozdonyok Nagybátonyba, vagy a kohóba kerültek. Háromnegyed század után befejeződött az elő ipari fogaskerekű története Salgótarjánban.
Forrás: kisvasut.hu
HelyiVilága magazin ajánló
Szalagos fánk
Receptek, Desszert receptek
Szalagos fánk
KARÁCSONY TÁJÉKÁN NEW YORKBAN
Nagyvilág, Érdekességek
Sokak szerint a karácsonyi ünnepek idején nincs is jobb hely a világon, mint New York. Decemberben a város téli cs ...
5 eldugott gyöngyszem falu, amit mindenképp látnod kell Magyarországon
Utazás, Élmények, beszámolók
Magyarország bővelkedik a varázslatos természeti csodákban, szebbnél szebb városokban, ám ezúttal olyan eldugot ...
Svédasztalos menzát vezetnének be az iskolákban
Életmód, Élet
Ablakon kiadott étel helyett svédasztalos étkeztetést, egyetlen menü helyett szélesebb kínálatot vezetne be az i ...
Legyél te is hős!!
Életmód, Élet
Az életmentés során minden másodperc számít
Ennyit kell(ene) aludnia a gyerekednek egészsége érdekében
Életmód, Élet
A gyerekek alvásának menedzselése minden szülő életében fontos kérdés - éljünk együtt egy csecsemővel vagy ...
Papagáj
Cukiságok, Állati cukiságok
Papagájokat szívesen tartunk otthonunkban
Kicspakk
Életmód, Élet
A Kicsi Pakk egy céges mozgalom, amelynek célja, hogy az állami gondoskodásban élő gyerekek azt bonthassák ki a f ...
Sajtos-krumplis pogácsa receptje
Receptek, Főétel receptek
Sajtos-krumplis pogácsa
Helyi látnivalók
Kilátás Dorogra
Komárom-Esztergom megye, Dorog
Egész Dorog látható a Kálvária Dombról
Kunszentmiklós
Bács-Kiskun megye, Kunszentmiklós
Kunszentmiklóstól 7 km-re, a Szabadszállásra vezető út mentén álló csárda,
Erkel Ferenc Emlékház
Békés megye, Gyula
Erkel Ferenc Emlékház
A németgyulai tanítói lakást 1795-ben építették fel. 1821-ben egy újabb tanterem kerül ...
Kossuth Szobor
Pest megye, Nagykőrös
Nagykőrös, Szabadság tér 4, 2750
Korsós lány kútja
Jász-Nagykun-Szolnok megye, Jászberény
Jászberény, Lehel vezér tér
Lottó üdülőtelep
Veszprém megye, Balatonalmádi
Lottó üdülőtelep
Sportfogadási és Lottó Igazgatóság a '60-as évek elején alapított, 44 db önálló kis ...
Jánoshalma
Bács-Kiskun megye, Jánoshalma
. A jánoshalmi Szentháromság-szobor a város központi részén, a Béke téren helyezkedik el
Római katolikus templom Mágocs
Baranya megye, Mágocs
Mágocs településen egyedül a római katolikus egyház rendelkezik saját egyházközséggel.
Zichy-kastély
Somogy megye, Lengyeltóti
A Zichy-kastély és a hozzá tartozó több mint 10 hektáros őspark Lengyeltóti városának szívében, egy kis domb ...
Helyi Programok / események
Mosonmagyaróvár Flesch Központ
Programok
2019. okt.23-án 17.00 órakor kezdődik nemzeti ünnepünk alkalmából a hivatalos városi ünnepség Mosonmagyaróvá ...
Emlékerdő Mórahalom
Programok
Csongrád megye egyik legrégibb védett területe az Ásotthalmi Emlékerdő vagy más néven Kiss Ferenc Emlékerdő.
Harangi Imre Rendezvénycsarnok és Uszoda
Programok
Nyíradony, Millenium sétány 1., 4254
(06 52) 593 084
Horgászverseny a Domb-tónál
Programok
Megmérettek a majsai Pontyhorgászok
ÉVZÁRÓ PUNCS PARTY
Programok
Siófokon két ünnep között sem áll majd meg az élet: szeretettel várunk mindenkit egy szilveszterre hangoló szup ...
IN MEMORIAN 1956 MOSONMAGYARÓVÁR 2019
Programok
Mosonmagyaróváron megemlékezések, koszorúzások, ünnepi emlékműsorok, kiállítás, ünnepi szentmise, gyászmis ...
2019.szeptember 14-én ismét Szüreti Fesztivál Kiskunmajsán
Programok
Szüreti Fesztivál Kiskunmajsán
Az ország legnagyobb repülős rendezvénye
Programok
2019. szeptember. 13 – 15. IV. Szegedi Repülőnap és Légiparádé
Kiskunmajsa Petőfi Vadásztársaság február 8-án rendezi meg a hagyományos Vadászbált. Nem csak vadászoknak.A Vadpörköltek, jó hangulat: ne hagyja ki az idei Vadászbált
Programok
A Petőfi Vadásztársaság február 8-án rendezi meg a hagyományos Vadászbált. Nem csak vadászoknak.
További helyi programok / események »
Helyi szolgáltatók
Tanácsok horgászoknak járvány idején
Békés megye, Nagyszénás
Vigyázzunk egymásra!
Dunavecse Dália Cukrászda, Panzió
Bács-Kiskun megye, Dunavecse
Dália cukrászda – cukrászda, panzió
Dunavecse, Fő út 105/d
Városi Könyvtár és Művelődési-Felnőttképzési Központ Zalaszentgrót
Zala megye, Zalaszentgrót
Cím:
8790, Zalaszentgrót, Batthyány u.9.
Intézmény típus:
többfunkciós közművelődési intézmény
Aranykerék Vendéglő és Fogadó
Vas megye, Celldömölk
Aranykerék Vendéglő és Fogadó
9500 Celldömölk, Pápai út 16. Tel.: 95/420-591
Forrás: http://www.celldomolk.hu
Vörösmarty Mihály Gimnázium
Budapest, 8. kerület
A főváros egyik nagy múltú, híres középiskolája. Józsefvárosban, a Horánszky utca 11. szám alatt található.
XIV. Kerületi Tűzoltóparancsnokság
Budapest, 14. kerület
Cím: 1149 Budapest, Egressy út 114-116., Telefon: 06-1-459-2314
Egészségügyi intézmények Mórahalmon
Csongrád megye, Mórahalom
Orvos, gyermekorvos, egészségmegőrzés és mentők címe és telefonszáma Mórahalmon
Sportegyesületek, civil szervezetek
Komárom-Esztergom megye, Komárom
Komáromban civil sportegyesület van
Szálláshelyek - Wabi Hotel - Beauty & Dental Center
Győr-Moson-Sopron megye, Sopron
Cím: Sopron, Bécsi út, 9400
Telefonszám: (06 99) 505 750