Település:
Budapest, 3. kerület
Óbudai Waldorf Iskola (általános iskola és gimnázium)
Cím: 1037 Budapest, Bécsi út 375., Cím: 1037 Budapest, Bécsi út 375., Telefon: +36 1 430-0921, +36 20 516-9200, Gimnázium: +36 1 550 0692
Waldorf-pedagógia
A Waldorf egyedi nevelési-rendszer, mely befogadó jellegű, készségfejlesztést szorgalmazó módszertanával a gondolkodás-érzés-akarat egyensúlyára épül. Minden gyermek számára igyekszik megteremteni azokat a feltételeket, amelyek az érzelmi biztonságukat és a szellemi szabadságukat biztosítják.
A Waldorf-pedagógia feladatai:
- megteremteni azokat a feltételeket, amelyek minden gyermek egészséges fejlődéséhez szükségesek,
- képessé tenni a gyermekeket arra, hogy felismerjék saját lehetőségeiket, és
- olyan képességeik kibontakozását elősegíteni, melyek a társadalomba való beilleszkedésükhöz szükségesek.
Az egészséges fejlődés elősegítése
A Waldorf-tantervnek nemcsak az a célja, hogy lépést tartson a gyermekkor és a kamaszkor legfontosabb fejlődési fázisaival, hanem egyben az is, hogy ösztönözze a fejlődéshez elengedhetetlen tapasztalatok megszerzését. Módszereinkkel új képességeket, új látásmódot, a megértés új módozatait hívhatjuk elő a tanulókban. A tanterv harmonizáló hatást fejt ki, mely kihat az egész szervezetre, a test ritmusaira és működésére is. Így a tanulás egyben gyógyító hatású, mivel megteremti a teljes személyiség egészséges fejlődésének feltételeit, dinamikus egyensúlyt hoz létre, mely harmonizálja a gyermeken belüli erőket, és kiegyensúlyozza az egyén másokhoz és a világhoz való viszonyát.
Eredet
A rendszer Rudolf Steinertől (osztrák filozófus, tanár, az antropozófia megalkotója) származik. Steiner az emberközpontú nevelés művészetét kívánta megvalósítani. Szerinte az oktatásnak, így az óvodának és az iskolának is a szabad szellemi élet követelményeinek megfelelően, politikai és gazdasági kényszertől mentesen kell működnie. A Waldorf-intézményeket világszerte, és így az Óbudai Waldorf Iskola esetében is a szülők igénye hívja életre.
A pedagógia célja
A Waldorf-pedagógia célja, hogy módszerével és neveléselméletével a gyermekek egészséges fejlődését támogassa. Ennek érdekében teljes mértékben tekintetbe veszi az életkori sajátosságokat és az adott korhoz tartozó fejlődési törvényszerűségeket. Egyaránt hangsúlyt fektet a testi, lelki és szellemi adottságok fejlesztésére az egységes művészeti, gyakorlati és intellektuális képzés útján, így az oktatásban „a szív, a kéz és a fej” egyidejű nevelése jelenik meg.
Világlátás
Azt a világlátást szeretnénk feléleszteni a városi közösségben élő fiatalokban, amit nem élhetnek meg a nagyvárosban. Arra a lelki higiéniára szeretnénk a gyermekek figyelmét fordítani, ami a természet rendjében megtalálható. A városban élő ember a természet változásait kevésbé éli meg, a mesterséges környezet ettől elrekeszti a városlakót. S ezzel együtt meg is fosztja a természeti körforgás csodás élményétől, amit a nagyvároson kívül lakók életük részeként élnek meg.
A képzés felépítése
Az Óbudai Waldorf Iskola 12+1 osztályos egységes tanrendszerrel működik.
Tanrendszer 1-8. osztályig
Az iskolában a gyermekeket (csakúgy, mint minden Waldorf intézményben) 1-8. osztályig ugyanaz az osztálytanító tanítja.
Az alsóbb osztályokban (1-4.) az osztálytanító a fő tárgyakon kívül lehetőség szerint a készségtárgyakat is tanítja. A felsőbb osztályokban (5-8.) az idegen nyelvek és a készségtárgyak oktatása már szaktanárok feladatkörébe tartozik. A kamaszkorral új korszak indul, amelynek a Waldorf iskolákban is a szaktanári oktatási forma felel meg a legjobban, így az osztálytanítói rendszer 8. év végével lezárul.
Gimnáziumi tagozat (8. osztály felett)
A gimnáziumi tagozatba a 9.-12. osztályok és az állami érettségire felkészítő plusz 1 év tartozik. Az osztálytanító szerepét a diák által választott patrónus veszi át, de a reggeli főoktatás epochális óráit már a speciálisan képzett szaktanárok vezetik.
Nyolc éves egységes képzés
Iskolánk sajátossága, hogy az alsó tagozat nem oszlik külön szakaszokra. A nyolc éves képzés egységes egészet alkot. A tantárgyak évről-évre nagyon szorosan épülnek egymásra, ugyanazon pedagógusok vezetésével. A gyermek szempontjából az a legjobb, ha elsőtől kezdődően a nyolcadik év végéig ugyanazon tanárok tanítják.
A gyermekeket tehát nyolc éven keresztül egy osztálytanító kíséri végig, mely a gyermekek szocializációját egyértelműen kedvezően befolyásolja. Az oktató alaposabban megismeri tanítványait, mint a hagyományos, állami tanrendszer során, és így több segítséget tud nyújtani harmonikus fejlődésükben. A tanulók szociális érettségét, toleranciájuk fejlesztését szolgálja az is, hogy egészen az első osztálytól együtt nevelkednek. Könnyebben át tudják élni a másik ember „egyediségét”, jobban tisztelik az egyéniségüket, és hamarabb ismerik fel, hogy minden emberben más és másfajta értékek lakoznak.
A gyermekek egyéni fejlődése miatt nagyon fontos, hogy az osztálytanító személye 1-8. osztályig lehetőség szerint ne változzon. A Waldorf iskola tanárai rendszeres heti megbeszélésükön (tanári konferencia) a gyermekekkel és a közösséggel kapcsolatos hosszú távú pedagógiai célokkal és az aktuális gondok megbeszélésével egyaránt foglalkoznak.
Értékelés
A nevelés egészét átfogó pedagógiai célokat tekintve jobbnak tartjuk, ha osztályzás helyett év végén részletes, személyhez szóló, írásos értékelést kapnak a gyermekek, melyben nem csak a tanulmányi fejlődésükről esik szó, hanem a személyiségük alakulásáról is. Ezt eleinte inkább csak a szülők, később maguk a gyermekek is elolvassák. Hagyományos értelemben vett bukás nincsen iskolánkban, úgy gondoljuk, hogy kellő odafigyeléssel és türelemmel minden gyermek képes tagja maradni saját osztályközösségének.
Felkészítés az állami iskolákhoz
A Waldorf iskola tanulási ritmusa hol gyorsabb, hol lassabb az állami iskolákénál. A hozzánk járó gyermekek felkészítésére az állami iskolába való beilleszkedéshez a legoptimálisabb időszak a 3., a 6. és a 8. osztály végén van, amikor a Waldorf tanterv és az állami tantervek követelményei találkoznak. Amennyiben a szülő más időpontban viszi állami iskolába gyermekét, bizonyos tárgyakból előnyben, másokból hátrányban lesz új iskolatársaihoz képest.
Az oktatás menete
A tanítás a főoktatással indul, amely két tanóra hosszúságú, összetett foglalkozást jelent. Ez három fő részből áll:
Az első az úgynevezett ritmikus rész, ahol a diákok az adott tananyaghoz kapcsolódóan verseket (kicsiknél mozgással kísérve), énekeket, játékokat tanulnak, a nagyobbak esetleg színdarabokat is gyakorolnak.
A főoktatás közepe a hagyományos tanórákhoz leginkább hasonló rész. Ekkor a gyerekek epochákban (időszakokban) tanulnak, azaz 2-4 hétig egyetlen tantárggyal foglalkoznak. Sőt, lehetőség szerint a maguk eszközeivel a szakórák is segítik a főoktatás tantárgyát. Ez a tanítási forma megkönnyíti az adott témakörben való elmélyülést, fokozza a koncentrációt, és erősíti az összpontosító képességet mind a diákok, mind a tanárok számára.
A ritmikus rész után átismétlik és összegzik az előző nap tanultakat. A lényeg áttekintéséből szervesen következik a továbblépés, a tanár magyarázata. Színesen és képszerűen mesél, tekintettel van a gyerekek vérmérsékletére, sűríti és oldja a feszültséget, mintegy megmeríti a gyerekeket az élményben. Majd aktív cselekvés következik: leírással, összefoglalással, rajzokkal vagy egyéb módon örökítik meg az anyagot a füzetükben. A főoktatás mesével zárul.
Mivel nem heti néhány órában, hanem az egész tanévre széthúzva foglalkoznak egy-egy tantárggyal, így lehetőség van a tananyagban való elmélyülésre, és az ismétlések által a megtanultak valódi elmélyítésére is.
A közösen elfogyasztott tízórai és az udvaron töltött nagyszünet után pedig következnek a szakórák.
A gyermekek fejlődése
Nyolc éven át ugyanaz az osztálytanító kíséri a gyerekeket, ő jelenti az érzelmi biztonságot. A főoktatás alatt az Ő vezetésével dolgozzák fel a tananyagot. Munkáját szaktanárok segítik.
Az osztálytanító már az osztály szervezésekor figyel arra, hogy a különböző egyéniségű gyermekek jóvoltából sokszínű és kiegyensúlyozott legyen a közösség. A tanítónak folyamatosan figyelemmel kell kísérnie a gyermek egyéni és szociális fejlődését. Nevelési gyakorlatában mindenkivel másképpen kell bánnia, egyénileg kell segítenie megtalálni a gyermek belső egyensúlyát.
A tanítónak tudnia, éreznie kell, hogy a gyermekek életútjának egy-egy szakaszán más és más ismeretekre és bánásmódra van szükségük. A kisiskolásnak tekintélyt, jó példát kell látnia a tanárában, ez segíti elő később a saját “énerő” kibontakozását. Aztán a 9-10. életév táján a bontakozó belső erő átmenetileg eltéríti a tekintélytől, smaga ajándékozza meg tisztelettel azt, akit jónak lát. A serdülő korban a tanár tudása, elmélyült érdeklődése vált ki tiszteletet, és segít abban, hogy a diák is kialakíthassa önálló érdeklődését és vélekedéseit.
Figyelünk arra, hogy minden korosztály a tanultakon keresztül kapja meg az életkorának megfelel segítő gondolatokat. Például a 9-10 életévben járó, a világot először individuumként szemlélő gyereknek fogódzót adhatnak az Ószövetség történetei.
Segítenek meglátni a vezető elveket a kaotikusnak tűnő világban. Később a saját út megtalálásához járul hozzá, ha híres emberek élettörténeteit ismerik meg a fiatalok.
Kapcsolat
Cím: 1037 Budapest, Bécsi út 375.
Telefon: +36 1 430-0921, +36 20 516-9200
Gimnázium: +36 1 550 0692
E-mail: iroda@waldorf-obuda.hu
Forrás: waldorf-obuda.hu
HelyiVilága Magazin ajánló
Helyi látnivalók
Helyi Programok / események
További helyi programok / események »
Helyi szolgáltatók