Település:
Fejér megye, Ercsi


Gőzmozdony


Utcára, sínekre kiállítva a kisvasút mozdonya

Gőzmozdony Ercsi

gőzmozdony a vasutakon első ízben használt géperejű vontatójármű, precízebben a

gőzmozdony vontatott járművek (vasúti kocsik) továbbítására szolgáló vasúti vontatójármű.

Erőgépe egy gőzgép, amelynek működtetéséhez szükséges gőzt a jármű kazánjában állítják elő.

A kazán fűtéséhez szükséges tüzelőanyagot (általában kőszén, ritkábban fa, vagy fűtőolaj)

és a kazántápvizet a mozdony a járműre épített tartályokban (szertartályos gőzmozdony),

vagy a mozdonyhoz kapcsolt külön szerkocsiban (szerkocsis gőzmozdony) viszi magával.

A kazánban termelt gőz energiáját a gépezet gőzhengerei alakítják mechanikai munkává.

A gőzhengerek táplálása, illetve a bennük lejátszódó munkafolyamat alapján beszélhetünk

csak frissgőzzel táplált ikergépezetű, vagy a gőz nyomását két lépcsőben

(a nagy- és a kisnyomású hengerekben) felhasználó, osztott expanziójú, vagy kompaund gépezetről.

Magyarországon 1959-ig gyártottak gőzmozdonyokat, és 1984-ben vonták ki őket a vasúti forgalomból.

Azóta csak nosztalgiavonatok élén közlekednek.


Történet

Az első magyarországi gyártású, a MÁVAG-ban készült gőzmozdonyt 1874január 3-án állították üzembe.

A gőzvontatás hivatalosan 1984-ben[3] szűnt meg Magyarországon, bár alkalmi jelleggel jelenleg is alkalmazzák

nosztalgiavonatok esetén.

A napjainkra fennmaradt magyar gőzmozdonyok többsége Budapesten a Magyar Vasúttörténeti Parkban,

illetve a szomszédságában lévő – látogatók előtt zárt – Istvántelki Főműhelyben található.

Híres gőzmozdonyok

 
3.0 (CGBY-SA-3.0)


 

 

 

 

 

HelyiVilága Magazin ajánló

További magazin cikkek »

 

Helyi látnivalók

További helyi látnivalók »

 

Helyi Programok / események

További helyi programok / események »

 

Helyi szolgáltatók

További helyi szolgáltatók »