Település:
Fejér megye, Ercsi
Gőzmozdony
Utcára, sínekre kiállítva a kisvasút mozdonya
Gőzmozdony Ercsi
A gőzmozdony a vasutakon első ízben használt géperejű vontatójármű, precízebben a
gőzmozdony vontatott járművek (vasúti kocsik) továbbítására szolgáló vasúti vontatójármű.
Erőgépe egy gőzgép, amelynek működtetéséhez szükséges gőzt a jármű kazánjában állítják elő.
A kazán fűtéséhez szükséges tüzelőanyagot (általában kőszén, ritkábban fa, vagy fűtőolaj)
és a kazántápvizet a mozdony a járműre épített tartályokban (szertartályos gőzmozdony),
vagy a mozdonyhoz kapcsolt külön szerkocsiban (szerkocsis gőzmozdony) viszi magával.
A kazánban termelt gőz energiáját a gépezet gőzhengerei alakítják mechanikai munkává.
A gőzhengerek táplálása, illetve a bennük lejátszódó munkafolyamat alapján beszélhetünk
csak frissgőzzel táplált ikergépezetű, vagy a gőz nyomását két lépcsőben
(a nagy- és a kisnyomású hengerekben) felhasználó, osztott expanziójú, vagy kompaund gépezetről.
Magyarországon 1959-ig gyártottak gőzmozdonyokat, és 1984-ben vonták ki őket a vasúti forgalomból.
Azóta csak nosztalgiavonatok élén közlekednek.
Történet
Az első magyarországi gyártású, a MÁVAG-ban készült gőzmozdonyt 1874. január 3-án állították üzembe.
A gőzvontatás hivatalosan 1984-ben[3] szűnt meg Magyarországon, bár alkalmi jelleggel jelenleg is alkalmazzák
nosztalgiavonatok esetén.
A napjainkra fennmaradt magyar gőzmozdonyok többsége Budapesten a Magyar Vasúttörténeti Parkban,
illetve a szomszédságában lévő – látogatók előtt zárt – Istvántelki Főműhelyben található.
Híres gőzmozdonyok
- Rocket – a legelső gőzmozdonyok egyike
- Flying Scotsman – azaz a repülő skót, több mint 160 km/h sebességet elérni képes legendás skót mozdony
- Union Pacific 4000 – becenevén Big Boy, a világ legnagyobb gőzmozdonya
- 424-es sorozatszámú gőzmozdonyok – a legismertebb magyar gőzmozdonysorozat, a hazai ipar büszkesége.
HelyiVilága Magazin ajánló
Helyi látnivalók
Helyi Programok / események
További helyi programok / események »
Helyi szolgáltatók