A Szegedi Gregor József Általános Iskola bemutatása
A Szegedi Gregor József Általános Iskola Szeged kertvárosi övezetében helyezkedik el, épületét 1963-ban adták át. Az eredetileg Rózsa Ferenc Sugárúti, később Fő Fasori Általános Iskola 2008. július 1-én vette fel Gregor József világhírű operaénekes, Szeged díszpolgára nevét. Az épület előtt a kezdetektől álló kiscsikót ábrázoló szobornak köszönhető, hogy a köznyelvben „Csikós Iskolaként” emlegetik.
A tizenhat tantermesnek épített (jelenleg 22 tanteremben folyik az oktatás) kétemeletes objektum tégla és beton építőanyagból, a kor uralkodó építészeti stílusának megfelelően lapos tetővel épült, az átlagosnál lényegesen nagyobb udvarral és zöld területtel. A tornaterem nem szabványos, a főépületen kívülre épült, amelyet fedett, de nem zárt közlekedő köt össze. Mellette egy óvoda is épült, amely az idők folyamán szervezetileg levált az iskolától.
Múltunkhoz tartozik az is, hogy ebbe az iskolába jártak állami gondozott gyerekek is, de ez az Árpád Nevelőotthon megszűntével, és az állami gondoskodás átalakulásával ez ma már nem így van.
A legmagasabb tanulólétszám a demográfiai csúcs időszakában 630-650 volt, jelenleg ez 450- 460 fő között mozog.
Az elvárások az épület funkcionális működését tekintve nagymértékben megváltoztak. Szerencsés, hogy az elmúlt évek során két nagyobb beruházás az alapproblémák kezelését tette lehetővé. Az intézmény gazdaságosabb működését segítette elő a nyílászárók teljes cseréje és a homlokzat-felújítással összekötött külső szigetelés. 2015-ben az elektromos hálózat felújítása óriási előrelépést jelentett. A rendszer biztonságos működését, az egyre növekedő terhelés ellátását tette lehetővé az új iskolai elektromos hálózat. A felújítási program részeként „megszületett” az iskolarádió is, ami már hosszú évek óta szerepelt az intézmény megvalósításra váró tervei között. Az iskola tornatermének részleges felújítása is elkezdődött az elmúlt években. Cserére kerültek a nyílászárók, korszerűsítették a világítást, a parketta felújítása részben megtörtént. Lényeges azonban az a tény, hogy a megnövekedett létszám és a mindennapos testnevelés belépésével, már nem képes ellátni megnyugtató módon az iskola testnevelés óráinak megszervezését ezért a tornaterem, kapacitásbővítésére van szükség. Iskolánk udvara zöld sziget. Kiváló lehetőséget biztosít a gyerekeknek a feltöltődésre, kötetlen játékra. A Szegedi Gregor József Általános Iskola a kötelező felszerelés- és taneszköz jegyzékben foglaltakkal rendelkezik. A tantermek technikai eszközökkel történő ellátása, az eszközpark frissítése folyamatos feladat. Iskolánk könyvtára a gyerekek közkedvelt szabadidős terepe. Nemcsak a magyar nyelv és irodalom órák könyvtárhasználati ismereti óráinak helyszíne, hanem kutatómunkára, játékra, kreatív időtöltésre is alkalmas hely.
A Klebelsberg Intézményfenntartó Központ, Szegedi Tankerületi Központja, mint fenntartó és működtető vesz részt az intézményi munka feltételeinek biztosításában.
A Suli-Host Kft. az étkezés lebonyolításának felelőse. Az eredményes szakmai munkának köszönhető, hogy az iskola tanulólétszáma az elmúlt években folyamatosan nőtt, beiskolázása biztonságos, egyenletes. A felmerülő és diagnosztizált tanulási zavarok korrekciójára a pedagógusok munkáját fejlesztő gyógypedagógus segíti.
Az iskolában 1968 óta kiemelt terület az idegen nyelv oktatás. Ez forradalminak bizonyult az akkori oktatáspolitikai viszonyok közepette, hiszen a városban ez volt a második általános iskola, ahol az angol nyelv tanítását heti öt órában csoportbontással engedélyezték. A magas színvonalú angol oktatás mellé később csatlakozott, majd a kifutó orosz helyébe lépett a német nyelv. A német nyelvet már nem tanítunk, a kevés szülői igény miatt szüntettük meg iskolánkban ezt a nyelvtanulási lehetőséget.Az angol nyelv tanítása jelenleg 1. osztályban elindul és csoportbontásban kerül oktatásra 4. évfolyamig.A 4. osztály végén a megelőző 4 év teljesítménye és egy írásbeli szintfelmérő teszt, valamint a szaktanárok és osztályfőnökök véleménye és javaslata alapján heti 5, vagy 3 órában, nívócsoportban folyik tovább a nyelvoktatás.Az emelt szintű nyelvoktatáshoz mind tárgyi, mint személyi feltételek adottak.
2011 óta kínai nyelvoktatás folyik iskolánkban.A német nyelv helyére a kínai (mandarin) nyelv lépett, melynek oktatása kezdő és haladó szakköri keretekben folyik. A 2015/16-os tanévtől 7. évfolyamban már a választható második idegen nyelvként léptettük be Pedagógiai Programunkba. A kínai nyelvet a Kínai Nyelvoktatási Tanács által delegált szakképzett anyanyelvi tanár oktatja, angol közvetítő nyelven a SZTE Konfuciusz Intézetével való partneri együttműködés keretein belül. A kínai nyelvoktatás mellett az Intézet nagy hangsúlyt fektet a kínai kultúra bemutatására is. Az órákon a diákok megismerkedhetnek Kína földrajzával, a hagyományos kínai ünnepekkel és az ázsiai ország viselkedéskultúrájának egyes elemeivel. Az SZTE Konfuciusz Intézet 2017-ben ünnepelte megalapításának 5. évfordulóját.
A művészeti műveltségi tömbön belüli tárgyak célja az önkifejezés igényének megtartása, a fantázia kibontakoztatása, a művészet körébe tartozó elsajátítása mind elméleti, mind gyakorlati síkon. Elemi szinten a gyerekek hangsúlyozottabban foglalkoznak minden olyan művészeti megnyilvánulással, ami nemcsak művészi szinten értékelendő, hanem hasznos eszköze a fantázia fegyelmezett mederben történő szárnyaltatásának, a pontosságra nevelésnek.
Iskolánk kiemelt személyiség-, képesség- és készségfejlesztő terepe a komplex művészeti nevelés az általunk kidolgozott Gregor Program segítségével, melynek célja a művészetekkel történő alapozás. Ebben a tevékenységben és munkában a2008/2009-es tanévtől aPro Musica Alapfokú Művészetoktatási Intézmény és a Fagler Ede Alapítvány van segítségünkre. Elsősorban a zene a terepe ennek a munkának, mely az alsó tagozatban a nyelvek könnyű elsajátításához, a sokoldalúan pallérozott személyiség kialakításához vezet.A Program részét képezi az ének-zene tárgy nívócsoportos oktatása 2. évfolyamtól 7. évfolyamig, valamint az énekkar. Ehhez kapcsolódóan hangszeroktatást is a Pro Musica Művészeti Iskola végzi.
Az iskola tehetséggondozó és felzárkóztató tevékenységének egyik fontos eleme, hogy magyarból és matematikából megteremtette a nívócsoportos oktatás rendszerét, körülményeit, tárgyi, szakmai feltételeit. Az anyanyelvi képzés során fontosnak tartjuk a gyermekekben rejlő kreativitás megőrzését, továbbfejlesztését. Ennek érdekében minden lehetőséget megadunk arra, hogy a gyerekek alkotó módon sajátítsák el a szükséges ismereteket. A matematikai gondolkodást is tapasztalati úton alapozzuk meg. A tanítás középpontjában a felfedezés, a logikus, fegyelmezett gondolkodásra nevelés, az eredeti és ésszerű megoldások keresésére való ösztönzés áll. A gondolkodási képességek fejlesztése során hangsúlyt kap a problémamegoldó és műveleti képesség tudatos fejlesztése. Mindez szorosan kapcsolódik a vállalkozói szemléletű személyiségfejlesztéshez oly módon, hogy megalapozza a gyors és fegyelmezett gondolkodást, valamint logikát.
Magyarországon több intézmény csatlakozott a különböző vállalkozásoktatási képzési formákhoz. A különböző programok közül az iskola a JUNIOR ACHIEVEMENT MAGYARORSZÁG ALAPÍTVÁNY általános iskolák számára kifejlesztett programját választotta, amit 1995-ben indította el kísérleti jelleggel. A gazdasági ismertek tanítása beépült a tantárgyakba, a felső tagozaton szakköri formában fordul elő.
A Radnóti Miklós Kísérleti Gimnázium Termoszlaborjában 8. évfolyamunk félévente 2-2 órában, látványos és izgalmas laborgyakorlaton vesz részt, a kémia és biológia tantárgyak élményközpontú tanításának lehetőségeként.
A mindennapos testnevelés tanórai keretein belül hagyományos a 3. évfolyamban az úszás oktatása, melyet választható változatos sporttevékenység egészít ki. Az iskola törekszik hagyományai megőrzésére és ápolására.
Városi szinten rangos versenyeink: a Móra Ferenc Tankerületi Olvasásverseny, amelyet 1993-tól rendezünk meg 100-120, 3-6. osztályos tanuló részvételével. A Víz Világnapja verseny 2000-től kerül megszervezésre felső tagozatos vegyes csapatok (5-8. osztály) részvételével. A verseny 2016-tól tankerületi szinten kerül megrendezésre, 10-12 általános iskola részvételével.
2018-ban ÖKOiskola címet kaptunk. Az ÖKOiskola abban különbözik egy átlagos iskolától, hogy nem csak a tanításban érvényesülnek a környezeti nevelés, a fenntarthatóság pedagógiájának elvei, hanem az iskolai élet minden területén. Az iskolai munkához több szálon kapcsolódik a helyi közösség. A helyi környezeti értékek és gondok feltérképezése, lehetőség szerinti védelme, a felmerülő problémák kezelése részét képezik az iskola pedagógiai munkájának. Az ÖKOiskola éves munkaterve koherens a Pedagógiai Program Környezetnevelési és Egészségfejlesztési programjával, az iskola Éves munkatervével.
Pedagógiai programunkban kiemelkedő szerepet kap:
- Erkölcsi értékek fenntartása és átadása
- Környező világunk megismertetése, megszerettetése, megóvása
- Hagyományok ápolása
- Környezeti problémák megoldásához szükséges készségek fejlesztése
- Élményekben, cselekvésekben gazdag pedagógiai módszerek alkalmazása
Az iskola eszközparkjának bővítésére 2011-ben (fenntartói pályázat) 9 db interaktív tábla beszerzésével nyílt lehetőség. A 2015/2016-os tanévben a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ sikeres pályázati tevékenységének köszönhetően 14 db új számítógéppel és 7 db monitorral bővült az informatika terem felszereltsége. A 2017/2018-as tanévben 30 db táblagéppel gazdagodtunk, ami tovább szélesíti lehetőségeinket a digitális tanítási órák megszervezésében. 2018 nyarán az intézmény teljes területén kiépített wifi hálózat további támogatást jelent a digitális kompetencia sokoldalú fejlesztéséhez.
Az iskola nyitottságát, elérhetőségét külső szemlélők számára honlapunk biztosítja. (www.gregor-iskola-szeged.hu) A szülőkkel való kapcsolattartás aktív, szinte naprakész, ami iskolánk erőssége is.
Forrás: http://www.gregor-iskola-szeged.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=47&Itemid=28
|