Település:
Veszprém megye, Sümeg
84-es főút Sümegnél

A feudalizmus alatt kialakult településrendszerben Sopron és Bécs felé való eljutást szolgáló út volt,
84-es főút | |
84-es út Sümegnél | |
![]() |
|
Úttípus | Másodrendű főút |
Hossza | 132 km |
Ország | Magyarország |
Tartományok |
|
Mérnökségek | Magyar Közút Kht. |
Az út eleje | Balatonederics ![]() |
Az út vége | Sopron |
Időzóna | közép-európai idő |
.
|
Története
A feudalizmus alatt kialakult településrendszerben Sopron és Bécs felé való eljutást szolgáló út volt, melynek Sopron vármegyéhez tartozó szakasza állami, a Vas vármegyéhez tartozó szakasza megyei út volt. Jánosházától délre a ma ismert főút nyomvonala nem létezett, mert a korabeli Veszprém vármegyei úthálózat Sümeg - Veszprém tengelyre szerveződött. Sárváron 1908-ban új vasbeton híd létesült a mai Rába jobb partján, mint ártéri híd. Ez időben a Rába folyó felett egy acéltartós ívhíd épült, amelyet "Új Rába híd"-ként jelölnek korábbi képeslapokon.[1] A hídhoz tartozó folyami átkelő a II. világháborúban elpusztult. Helyén 1948-ban avatták fel a ma látható 65,20 m hosszú utófeszített ívhidat. Az 1948-as hídépítéshez kapcsolódó útkorrekciók és útszélesítések következtében az 1908-as híd és a Sárvár-Hegyközség előtti boltozatos híd elveszítette szerepét. Helyettük új nyomvonalon épült meg a 84-es főút ártéri átvezetése. A nyomvonal egészen 2004-ig főútként szolgált. Az új, a várost keletebbről elkerülő és mai használatos 2x1 sávos főút átadásával ez a szakasz négyszámjegyű úttá került visszaminősítésre. Ma már csak mellékút, két oldalán festéssel kijelölt kerékpársávval.
A magyar főúthálózat kijelölésével és a Balaton idegenforgalmának fejlődésével együtt jött létre az útvonal is és nyerte el mai is ismert vonalvezetését. Vas megyei szakaszán már az 1960-as évektől megindult a főút településeket elkerülő, ívek átvágásával való fejlesztése. 1962-ben megépült a sárvári Deák Ferenc utcai - Székesfehérvár–Szombathely-vasútvonal felett átívelő - 37,40 m hosszú felüljáró.
Sárvár város területén a nyári főszezonban állandósult forgalmi dugók orvoslására először a városon belül jelöltek ki új nyomvonalat. A forgalom növekedése miatt 2002-2004 között szükségessé vált a várost keletről elkerülő új út megépítése is, mely magába foglalta a Rába-hidat és ártéri műtárgyakat.[2] Az elkerülő építése során elkészült a Székesfehérvár–Szombathely-vasútvonal felett egy 93 m hosszú felüljáró is.
Sopron város elkerülője 1993-1995 között épült meg.
2014. májusában megújult a 71-es főút és 84-es főút csomópontja és 2 km-en a 84-es főút Balatonedericsnél.
2015-ben az M86-os autóút 84-es főút Hegyfalu csomópontjának kiépítésével egyetemben elkészül a Hegyeshalom–Szombathely-vasútvonal feletti közúti felüljáró is.
Forrás: wikipédia
HelyiVilága Magazin ajánló









Helyi látnivalók









Helyi Programok / események









További helyi programok / események »
Helyi szolgáltatók








