A 2017-2018-as tanév adatai alapján a HVG ma tette közzé A 100 legjobb gimnázium című kiadványában a középiskolák legutóbbi rangsorát. Ebben (mintegy 1 000 iskola között) gimnáziumunk a 36. helyen szerepel, a fővárosban 20, Óbuda-Békásmegyeren pedig 2 gimnázium áll előttünk a listán.
Tizedik évfolyamos tanulóink az országos kompetenciamérésen matematikából a 40., szövegértésből az 51. helyet érték el, érettségiző diákjaink magyar nyelv és irodalomból a 99., matematikából a 29., történelemből a 22., idegen nyelvekből a 32. helyen végeztek, a (magyar) felsőoktatásba felvett tanulóink átlagos pontszáma alapján a 35. helyen szerepelünk.
TEHETSÉGPONT
Iskolánk kiválóan akkreditált tehetségpont az alábbi területeken:
- logikai-matematikai
- természeti
- nyelvészeti
- zenei
A tehetséggondozás gyakran szakköri formában történik. Már az általános iskola ötödik évfolyamos tanulói számára is szervezünk pl. matematika-szakkört, de működik több nyelvi szakkör is.
Rendszeresen készítjük fel a tehetséges tanulókat versenyekre kifejezetten ilyen célú szakkörök keretében. Ez szinte minden tantárgyból működik, és nagy hagyománya van az iskolában.
Az iskola falain kívül szolgálja a tehetséggondozást az erdei iskola, amely elsősorban a természettudományos érdeklődésű gyerekeket segíti hozzá az élményen, tapasztalaton alapuló tudáshoz.
Az iskolai kórus rendszeresen fellép tehetséggondozó, minősítő versenyeken. Ezeken többször értek el arany minősítést.
A könyvtár minden évben alkotópályázatot hirdet, amelyben projektmunkákat várunk el tanulóinktól. A pályázat egy központi téma különböző megközelítéséből áll (pl. levegő, tűz, híd). Igyekszünk minél nagyobb kreativitást igénylő feladatokat adni (pl. fotó, makett készítése stb.), és örülünk annak, ha csoportmunkában dolgoznak a tanulók. A legjobb eredményeket az iskolai tehetségnapon értékeljük és mutatjuk be.
TAGOZATAINK
Hat évfolyamos, emelt óraszámú angol nyelvi tantervű gimnáziumi osztály
(A osztályok)
Ezek az osztályok öt éven át emelt óraszámban (heti 5-6 óra) tanulják az angol nyelvet.
Hat évfolyamos, speciális matematika tantervű gimnáziumi osztály
(B osztályok)
Ezek az osztályok hat éven át emelt óraszámban (heti 6-7 óra) tanulják a matematikát.
Ilyen jellegű képzést – az Óbudai Árpád Gimnáziumon kívül – a fővárosban csak a Berzsenyi Dániel Gimnázium, a Fazekas Mihály Gimnázium és a Szent István Gimnázium, vidéken további 8 iskola folytat.
Hat évfolyamos, emelt óraszámú természettudományi tantervű gimnáziumi csoport
(C osztályok egyik fele)
Ezek a fél osztályok emelt óraszámban és mindvégig csoportbontásban tanulják a biológiát és a kémiát, továbbá mindvégig csoportbontásban tanulják a fizikát és a földrajzot is.
Hat évfolyamos, emelt óraszámú német nyelvi tantervű gimnáziumi csoport
(C osztályok másik fele)
Ezek a fél osztályok öt éven át emelt óraszámban (heti 5-7 óra) tanulják a német nyelvet, továbbá (tekintettel az osztály másik felére) mindvégig csoportbontásban tanulják az összes természettudományos tantárgyat is.
Négy évfolyamos, speciális angol tantervű gimnáziumi csoport
(D osztályok egyik fele)
Ezek a fél osztályok emelt óraszámban (5-6 óra) tanulják az angol nyelvet.
Négy évfolyamos, német nemzetiségi nyelvoktató gimnáziumi csoport
(D osztályok másik fele)
Ezek a fél osztályok emelt óraszámban (heti 6 óra) tanulják a német nyelvet. A német irodalom, a hon- és népismeret tantárgyak szintén helyet kapnak nyelvi programunkban. Az itt tanuló diákok rendszeresen német kulturális programokon és németországi cserelátogatáson vesznek/vehetnek részt.
További csoportbontások
A korábban már említett csoportbontásokon kívül valamennyi osztályunkban csoportbontásban tanítjuk a matematikát, az informatikát és az idegen nyelveket.
Ezen kívül az A osztályok csoportbontásban tanulják 7-8. évfolyamon a magyar nyelv, fizika, kémia, 10. évfolyamon a biológia, 11-12. évfolyamon pedig a magyar irodalom és történelem tantárgyakat.
A B osztályok mindvégig csoportbontásban tanulják a fizikát és a kémiát, 7-8. évfolyamon a magyar nyelvet, 10. évfolyamon pedig a biológiát is.
A C osztályok csoportbontásban tanulják 7-8. évfolyamon a magyar nyelvet, a D osztályok pedig 10. évfolyamon a biológiát.
Részletes, évfolyamokra lebontott óraterveink felvételi tájékoztatónkban olvashatók.
Nyelvtanulás
Minden gimnáziumi tanuló – a tantervekben meghatározottak szerint – két idegen nyelvet köteles tanulni. A választható idegen nyelvek: első nyelvként vagy az angol, vagy a német nyelv; második nyelvként (az első idegen nyelvtől különbözően) vagy az angol, vagy a német, vagy a francia, vagy a spanyol vagy az orosz nyelv. A második idegen nyelvi csoportokat a jelentkezők számától függően indítjuk.
Hat évfolyamos képzéseinken
A hetedik évfolyamtól az első két évben csak az első idegen nyelvet oktatjuk. Az idegen nyelvi csoportokban ezt meghatározza a csoportok jellege (vagy angol vagy német nyelv), a matematika tagozatos osztályban és a természettudományi csoportban az első idegen nyelv az angol nyelv. Ezt követően a kilencedik évfolyamon indul a második idegen nyelv tanítása*, kezdő szinten.
Négy évfolyamos képzéseinken
A kilencedik évfolyamot a speciális angol tantervű csoportban nálunk kezdők első idegen nyelvként az angol nyelvet tanulják.
A képzés jellegéből fakadóan a német nemzetiségi nyelvoktató csoportban tanított első idegen nyelv a német, mely kiegészül a német nyelven oktatott német irodalom és a hon- és népismeret tantárgyakkal.
Mindkét csoport tagjai második idegen nyelvüket a fentebb felsoroltakból választhatják.*
* Nyolcadik osztály végén, illetve a kilencedik évfolyamra felvettek körében a második idegen nyelvet tekintve felmérjük a tanulói igényeket, s ezeket a gimnázium lehetőségeivel egyeztetve, igazgatói döntés alapján hozzuk létre a csoportokat.
ÖKOISKOLA
Két dologra vagyunk büszkék ezzel kapcsolatban: hogy ott voltunk az elsők között, akik elnyerték a címet, és arra, hogy harmadszor is elnyertük.
Három esztendőre szól egy-egy ilyen ciklus, amelyben vállalunk és teljesítünk. Lássuk csak, milyen területeken dolgozunk!
A szelektív hulladékgyűjtés következtében az alagsori kuckónk egy valóságos bűnbarlang. Mindent gyűjtünk! A használt étolaj számára van két hordónk, melyet a Biofilter Környezetvédelmi Kft. szállít el. A használt elemek gyűjtésével többször is beneveztünk már a RE’LEM Kft. versenyébe, a nyereményt környezetünk szépítésére fordítottuk. Az alumíniumpalackokat taposva hozzák a gyerekek, a PET-palackokat pedig taposva, sőt zsugorítva is gyűjtjük. A műanyag kupakokat nagy zsákokban gyűjtjük, és egy-egy apuka elviszi Tinnyére, a műanyagüzembe, ahol pénz kapunk értük. A papírt folyamatosan gyűjtjük egy másik kuckóban.
A szemétszedésről annyit, hogy örökbe fogadtuk a kerület egyik védett területét, a Mocsarast, ahol minden tavasszal és ősszel kitakarítunk.
„Zöldítés” keretében több száz növényt hoztak be a gyerekek az iskolába. A kezdő osztályok tanulói egy-egy virággal lesznek igazi árpádosok. Elnyertük az önkormányzat megtisztelő „Tiszta, virágos iskola” címét. A címmel járó pénzből szépült és zöldült az udvarunk.
Madárbarát kert lettünk. A Zápor utca felőli oldalon etetőket és madárodúkat szereltünk fel, amelyekre a Guckler Károly Természetvédelmi Alapítvány pályázatán nyertünk pénzt.
Természetismereti versenyeken, például a Csapody Vera Természetvédelmi Tanulmányi Versenyen diákjaink szépen szerepelnek. A Herman Ottó Verseny országos döntőjét idén a mi tanulónk nyerte meg.
Akadályversenyeket is szervezünk az év végén az öko-pontverseny zárásaként. Osztályaink a természetben mindig más-más helyszínen oldanak meg feladatlapokat.
Természetbúvárkodásra adnak alkalmat az érdekes helyszínekre szervezett kirándulások. Jártunk már a Veresegyházi Medveotthonban, fogadtak bennünket a Csepeli Szennyvíztisztítóban, az Alcsúti Arborétumban, a Nagy-Szénáson, a Füvészkertben, az Állatkertben. Évről évre meglátogatják bátor, kalandvágyó diákjaink a Mátyás-hegyi barlangot, a solymári Ördöglyuk-barlangot és sátorkőpusztai kristálybarlangot. Ezek mellett a „természettudós” csoportok rendszeresen tartják óráikat külső helyszíneken szakemberek vezetésével.
Jeles nappal ünnepeljük a vizet, az állatokat, a Földet, a madarakat és a fákat. Előadások, vetélkedők, rajzpályázatok jelzik a diákságnak ezeket a szép napokat.
Ennyi ízelítőként egy ökoiskola életéből.
Sziliné Dienes Irén
Az írást a Tíz év könyve – képek az Árpád Gimnázium életéből (2002-2012) című kiadványból vettük át.