Település:
Budapest, 11. kerület


Budaőrsi repülőtér


1112. Budapest, Xl.ker. Kőérberki út 36/a Tel: 06/20/777-9123

 
A Budaörsi repülőtér az ország legrégebbi, ma is létező kisgépes nemzetközi repülőtere. Régi, központi épülete 1937-ben épült, ipari műemlék. Ma már főként sportrepülőgép-forgalmat bonyolít.
 
Budapest
 Magyarország
Kiszolgált város
Budapest
Megnyitás
1937
Tszf. magasság
126 m
Futópályák
Irány Hosszúság Burkolat
09R/27L 980 m fű
09L/27R 750 m fű
Elhelyezkedése
Budaörsi repülőtér (Budapest)Budaörsi repülőtér
Budaörsi repülőtér
Pozíció Budapest térképén
é. sz. 47° 26′ 59″, k. h. 18° 59"
 
A Budaörsi-medencében fekvő, fűvel borított terület Budaörssel határos, de közigazgatásilag Budapest XI. kerületéhez tartozik, amin belül Örsöd városrészben található. A 87-es és a 187-es busz Budaörsi repülőtér nevű megállója található a főbejáratánál.
 
Tengerszint feletti magassága 126 m, hívójele Budaörs INFO, frekvenciája pedig 124,510 MHz.
 
Története
A Budaörsi repülőtér megvalósításának igénye először 1931-ben merült fel, azonban a gazdasági világválság miatt csak később, 1935-től kezdődhetett meg az építkezés. A tervpályázat két nyertese Bierbauer Virgil és Králik László lettek, a két eltérő tervet a bíráló bizottság egyaránt a legjobbnak ítélte és ezért közös terv készítésére szólította fel őket. A végső tervben végül Bierbauer elképzelése valósult meg inkább, ám sok tervezett elem nem valósult meg főként anyagi okokból, mivel a teljes építkezést mindössze négymillió pengőből kellett megvalósítani. Az építkezéshez választott terület ekkor még Budaörs közigazgatási területén feküdt, ideiglenesen 1942. március 27-én, véglegesen április 1-jén csatolták át a fővároshoz.
 
 
Budaörsi repülőtér, 1940
A kormányzó fia, Horthy István 1937-ben vágta át a repülőtér elkészültét jelző szalagot. A repülőtér ekkor vette át Budapest korábbi légikikötője, a mátyásföldi repülőtér szerepét a polgári és sportrepülésben. A létesítmény a kor igényeinek megfelelő, ám nehezen bővíthető és számos más szempontból is nehezen fejleszthető volta tette szükségessé a Ferihegyi repülőtér építését. A megnövekedett légiforgalom, a nem betonozott és a rövid kifutópályák hamar megmutatták a hely korlátait.
 
A második világháború során a légiforgalom szinte teljesen katonai célúvá vált, így a besorozások miatt először a földi kiszolgáló személyzet, a szerelők hiánya kezdett aggasztóvá válni, később azonban már pilótát sem lehetett találni. A háború végére gyakorlatilag az összes budapesti repülőteret lebombázták (a féligkész Ferihegyi-repülőteret is), és a Budaörsi repülőtér maradt a legjobb állapotban, ezért a háború után innen kezdődött a hazai repülés újraindítása. Ideiglenesen ez lett Magyarország nemzetközi repülőtere, a MASZOVLET innen indította újonnan beszerzett Li–2 típusú gépeivel 1946. október 15-én első járatát Debrecenbe, majd első nemzetközi járatát Pozsony érintésével Prágába.
 
Az újjáépített Ferihegyi repülőtér 1950. május 1-én átvette a nemzetközi repülőtér, és a budapesti légiforgalom központjának szerepét, így a Budaörsi repülőteret mezőgazdasági és sportrepülési célokra kezdték használni. Számos érdekes, értékes gép pihen a hangárokban. A rossz kezelés és a gyakorta átgondolatlan átépítések miatt azonban a fő épület állaga leromlott, így a nagyközönség számára nem nyitott. A fő forgalmi épületet 2000-ben ipari műemlékké nyilvánították.
 
Jelenleg üzemel, sétarepülés, pilótaképzés, gépbérlés lehetőségek vannak.
 
 
 
Kisgéppel, helikopterrel
FLY-COOP Kft.
Tel.: +36 (1) 249-9803
Oldtimer Li-2, Po-2, Kánya
GOLDTIMER Alapítvány
Tel.: +36 (30) 527-8017
 
Vitorlázórepülés
Tel.: +36 (20) 932-3203
 
 
H-1112 Budapest,
Kőérberki út 36/a.
A Budaörsi Repülőtér
üzemeltetője az
AEROGLOBE Kft.
Tel.: +36 (20) 777-9123
(H-P 09:00-17:00)
 
 
A Budaörsi AirShow külön információs oldala:
www.budaorsirepuloter.hu/airshow
 
 
 
A Centro-Plane Kft és a Fly-Coop Kft ezentúl közösen végzi tevékenységeit. A két cég szolgáltatásait egyesítve, 2013 januártól 4 repülőgéppel és egy helikopterrel állunk rendelkezésetekre a Budaörsi repülőtéren.
Ezek a gépek: Cessna 150, Cessna 172, Cessna 182, Hiller Uh 12 E típusúak. Cégünk ajánlataiban továbbra is megtalálható a sétarepülés, repülőgépbérlés és a pilótaképzés is, helikopterrel kiegészítve!
 
 
Megújult cégünknél szeretettel várunk minden repülés iránt érdeklődőt!
 
Web: www.centroplane.hu, www.flycoop.hu
Facebook: Fly-Coop Légi Szolgáltató Kft.
E-mail: flycoop@flycoop.hu
Tel.: +36 (1) 249-9803
 
Élje át az oldtimer gépeken való repülés szépségét!
 
Egész éves akciónk keretében Li-2-es, Po-2-es és Kánya repülésre jogosító Goldtimer alapítványos támogatói jegyeket lehet vásárolni.
 
Ezek értékétől függően van lehetőség 10, 15, 30 perces repülésekre a Budaörsi Repülőtérről.
 
További információk az Alapítvány honlapján és elérhetőségein:
 
Web: www.goldtimer.hu
E-mail: info@goldtimer.hu
Új Facebook oldalunk
.
 
 
Helikopterezés a Fly-Coop-nál
Legyen szó akár helikopteres klasszikus városnéző, panoráma repülésekről, kalandtúrákról, akár helikopteres pilótaképzésről, helikopteres légi szolgáltatásokról, mint például Forma-1 helikopter transzfer vagy mezőgazdasági szolgáltatások, a Fly-Coop Kft.-nél mindezen tevékenységekkel állunk szolgálatára!
További információ:
Web: www.centroplane.hu, www.flycoop.hu
E-mail: flycoop@flycoop.hu
Tel.: +36 (1) 249-9803
 
Forrás:flycoop.hu

 

 

 

 

 

HelyiVilága Magazin ajánló

További magazin cikkek »

 

Helyi látnivalók

További helyi látnivalók »

 

Helyi Programok / események

További helyi programok / események »

 

Helyi szolgáltatók

További helyi szolgáltatók »