Település:
Hajdú-Bihar megye, Debrecen
Zsuzsi Erdei Kisvasút

A Zsuzsi Erdei Vasút Magyarország legrégebbi, ma is üzemelő kisvasútja. A Debrecenből induló vasút 16 km-en keresztül halad az erdős, pusztás tájakon. Kisvasúti napja: április negyedik szombatja. Üzemeltető: DKV
Vonalszám | 333 |
Hasznosítása | személyszállítás (turizmus) |
Hossz | 16 km km |
Történelmi adatok | |
Átadás | 1882 |
Személyszállítás elindulása | 1923 |
Műszaki adatok | |
Nyomtávolság | 760 |
Minimum ívsugár | ~75 m m |
Hidak száma | 1 db |
Alagutak száma | 0 db |
Járművek | |
Vontatójárművek | 3 db Mk48 db |
Személykocsik | 12 db Bax db |
Történet
A Zsuzsi Erdei Vasút Magyarország legrégebbi keskeny nyomtávolságú vasútja. A Debrecenhez tartozó Gúth erdeiben kitermelt fa szállítására épült. Az építésre kiírt pályázatot a Debrecen-Guthi Vasúti Vállalat nyerte meg. A helybéliek véleménye megoszlott a vasút építéséről. Sokan ellenezték a zajossága miatt. Végül is 1882. július 16-án megindult a közlekedés az első 20 km-es szakaszon Debrecen és Nyírmártonfalva között. A megépült szakasz 950 mm nyomtávolságú volt, és a vonal teljes szakaszában Debrecen felé lejtett. A müncheni Krauss & Co. gyárból származó Zsuzsi gőzös 20 km/h sebességgel vontatta a fával rakott kocsikat.
A személyforgalom 1923-ban indult meg a vonalon, amivel a várost övező tanyavilágot is bekapcsolták a közforgalomba. Ehhez némi fejlesztésre volt szükség a vasúti rendszeren: a járműpark egy részét lecserélték korszerűbbre és megépült a Debrecen-Fatelep állomás épülete.
1925-ben meghosszabbították a vonalat az Acsádi útig, és beszereztek két motorkocsit is. Ezek sebessége 35 km/óra volt, így felgyorsult a személyszállítás. 1931-ben a turistaházig, majd 1937-ben a Várhegyig hosszabbították a vonalat, ami ekkor 36 km hosszúságú volt. 1939-ben megváltoztatták a vasútüzem nevét Debreceni Városi Gazdasági Vasútra, hogy a gazdasági vasutak támogatásából részesedhessen.
A második világháborúban erősen megrongálódott. Az 1946-os gyors helyreállítást követően már Nyírlugosig tartott a pálya. Feljegyzések szerint a háború után a 20 km-es menetdíj 6 db tojás volt.
Ez a vasútüzem se kerülhette el az államosítást, amire 1949-ben került sor. A MÁV kezelésébe került vasútüzemen 1950-ben végeztek nagyobb fejlesztést. Ekkor érte el a sínpár Nyírbélteket, amivel 49 km-re nőtt a vasúti pálya hossza. Beszereztek 3 db gőzmozdonyt is, majd 1955-ben megérkezett az első dízelmozdony.
A Magyarországon egyedüli 950 mm nyomtávolság sok gondot okozott az idők alatt az üzemeltetőknek. A mozdonyokhoz, kocsikhoz nehezebb volt alkatrészt beszerezni, az új járműveket mindig át kellett alakítani. Ezeket megelégelve a MÁV 1961-ben átépítette 760 mm-esre az egész vasutat. Ekkor selejtezték le a régi kocsikat és mozdonyokat: ennek esett áldozatul a Zsuzsi is. Ezt követően Mk48-as mozdonyok végezték a munkát.
Ez a kisvasút is sok társához hasonlóan 1977-ben az úgynevezett közlekedési koncepció áldozata lett. A pálya nagy részét felszedték, csak a nagy társadalmi nyomás miatt hagytak meg egy 16 km-es szakaszt. Ezt 1978-ban a Debreceni Közlekedési Vállalat vette át, és üzemeltette úttörővasútként.
A rendszerváltáskor ismét átkeresztelték a kisvonatot, Debreceni Erdei Kisvasútra. 1995-ben ismét megpróbálták megszüntetni a vasutat, de az aláírásgyűjtés és a környékbeliek tiltakozása megint megmentette a pusztulástól.
2006 decemberében a vasút megkapta használatra a Közlekedési Múzeum 394.023 számú gőzmozdonyát Nyíregyháza helyett.
2011 szeptemberében vágányzár lépett életbe, hogy a pályát felújítsák. Ezen felújításon 3 új megállóhellyel lett gazdagabb a pálya: Debrecen-Hétvezér utca; Balla-tanya, Kondoros és Hármashegyi-tó. A felújítás során a vasútüzem gazdagabb lett 2 új kocsival, melyek közül az egyik nyári nyitott kocsi, a másik pedig fedett kocsi. Mindkettő tud mozgáskorlátozottakat szállítani. Mivel a Debrecen-Fatelep állomáson áruház fog majd épülni, ezért az állomás környéki vágányokat is át kellett építeni. A tervezett végállomás a fűtőháztól nem messze lesz. Addig, ameddig az új állomás meg nem épül, a Debrecen-Hétvezér utca lesz az ideiglenes végállomás.
Állomások, megállóhelyek
A menetidő percben van megadva
Debrecen, Hétvezér utca ↔ Hármashegyalja (333) | ||||
menetidő | megálló neve | menetidő | Átszállási lehetőség | |
---|---|---|---|---|
Hétvezér utca | ![]() (Komáromi Csipkés György tér vagy Hétvezér utca megálló) |
|||
Balla tanya | ![]() |
|||
Fancsika | ![]() |
|||
Csereerdő | ![]() |
|||
Erdészlak | ||||
Martinka | ||||
Sámsoni út | ||||
Haláp erdő | ||||
Hármashegyaljai tó | ||||
Hármashegyalja |
Jövője
Több terv született a vasút fejlesztésére. Az egyik szerint meghosszabbítanák a pályát 5 km-rel, így a végállomás Nyírmártonfalván lenne.
Utasszállító járművek
Típus | Mk48 mozdony | Bax kocsi |
---|---|---|
Pályaszámok | MK48 2002; Mk48 2006; Mk48 2009 | 50, 351, 353, 352, 354, 355, 356,357 358, 359, 490, 491 |
Ebből üzemképes | MK48 2002; Mk48 2006; Mk48 2009 | 50, 351, 352, 354, 355, 356, 358, 359, 490 |
Nevezetességek a vasút környékén
- Hármashegyalja: hármashegyaljai tanösvény
- Csereerdő: az ördögárok, ami a római kori erődrendszer egyik eleme volt
- Erdészlak: az itt található panorámaút vezet el a középkori fancsikai templomromhoz, és az erdőspusztai (bánki) tájházhoz.
Megközelítés
Tömegközlekedéssel
A 11, 25, 25Y, 37, 41, 41Y, 45, 125, 125Y járatokkal a Komáromi Csipkés György tér vagy a Hétvezér utca nevű megállóig kell utazni, majd egy kevés sétával elérhető a vasút, ami a Faraktár utca északi oldalán található. A 37-es buszról még a Fancsika nevű megállónál is át lehet szállni.
Egyéni közlekedéssel
A legfeltűnőbb pont a Budai Nagy Antal utcai kereszteződés, ugyanis itt áthalad az úton a kisvasút, a megállóhely peronja közvetlenül az út mellett van. Parkolási lehetőség csak a környező kisebb utcákban van.
Forrás : Wikipédia
HelyiVilága Magazin ajánló









Helyi látnivalók









Helyi Programok / események









További helyi programok / események »
Helyi szolgáltatók








