Település:
Fejér megye, Aba
Oktatási intézmény
Attila Király Gimnázium Általános Iskola és .......
Attila Király Gimnázium Általános Iskola és Alapfokú
Művészeti Iskola Abasámuel Általános Iskolája / Aba
8127 Aba, Szent István Király tér 7.
Tel./fax: +36/22/430-019; +36/22/593-023
Email: iskola@aba.hu
Az Iskoláról:
A H2O program és a Boldogságóra programok
Az elmúlt évek alatt többször módosított tantervek, új tankönyvek bevezetése és
módszertani sokszínűség jellemzi a nevelést, oktatást, mégis a tanulók között
rohamosan növekszik azok száma, akik a tantárgyi követelményeket csak alacsony
szinten tudják teljesíteni, és ismereteiket nem tudják alkalmazni a mindennapi életben.
A H2O Program egy olyan tanítási-nevelési módszer, mely elősegíti a különbözőképpen
szocializált, eltérő kulturális háttérrel rendelkező gyermekek együttműködési készségét,
mellyel a hátrányos helyzetű tanulók felzárkózhatnak társaikhoz, s a tehetséges
fiatalokat is fejleszti.
A program tanítási-nevelési módszere szerteágazó: a tanulói motiváció erősítése, a
tanórai differenciálás, a tanulás tanítása, a kommunikációs, a szocializációs készségek,
képességek erősítése, a problémamegoldó gondolkodás és együttműködési készség
fejlesztése, önállóságra nevelés, csoportmunka, tolerancia az eltérő szociokulturális
közegből érkezettek iránt, gyakorlatorientált oktatás, alapkészségek kialakítása.
A H2O fontos eleme, hogy nem kizárólag a hátrányos helyzetű fiataloknak szól,
hiszen a csoportmunka és a nyílt végű feladatok a tehetségesebb diákokat ugyanúgy
fejlesztik, mint a kevésbé tehetségeseket.
Az órák húsz százalékában ajánlott ilyen módszerrel oktatni a gyerekeket, a másik
nyolcvan százalék a pedagógus választásán múlik, akár hagyományos, frontális tanórát
is szervezhet.
A H2O Program általános iskolai bevezetése a tapasztalatok szerint 5 tanévet igényel.
Iskolánkban a 2015-2016. tanévben kezdtük el bevezetni, hiszen 2015 nyarán és ősszel
sikerült pályázati forrásból a tantestület csaknem felének a 90 órás tanfolyamot elvégeznie.
Azóta bemutató órákkal, belső továbbképzésekkel, KIP-es órák és módszertani anyagok
feladatbankjának összeállításával, KIP-es iskolák konferenciáin való részvétellel képezzük
magunkat.
A program a diákok körében nagyon hamar népszerű lett, a gyerekek élvezik ezeket az
órákat, kreatív gondolkodásra készteti őket.
A szünetekben és a tanórán kívüli foglalkozásokon, valamint a nyári táborokban is
szívesen játszanak diákjaink a táblás játékokkal.
A H2O Program módszertani elemei, melyeket iskolánkban is használunk:
- Komplex Instrukciós Program
- Logikai Táblajáték Program
- Generációk Közötti Párbeszéd Program
A Komplex Instrukciós Program
Egy kimondottan speciális csoportmunkán alapuló módszer, amely a tanulókat
életszerű és élményszerű személyes tapasztalatokhoz juttatja az iskolai munka
során, s ami lehetővé teszi, hogy a legtehetségesebbek és a tanulásban lemaradók
együtt fejlődjenek.
A Komplex Instrukció Programnak három fő jellemzője van:
– A többféle képességet felszínre hozó tananyag összeállításánál elsődleges cél a
tanulók magasabb szintű gondolkodásának előmozdítása egy központi téma, egy
alapvető kérdés köré szervezett csoportmunka segítségével.
A nyitott végű, több megoldást kínáló feladatok biztosítják a tanulók egymástól független,
kreatív gondolkodását, problémamegoldó képességének fejlesztését.
A módszer egyik legfontosabb jellemvonása, hogy a feladatok megoldása különböző
képességek alkalmazását teszi lehetővé, tehát a különböző szociális háttérrel, tudással
rendelkező gyerekeknek alkalmuk nyílik a feladatok sikeres véghezvitelére, a
csoportmunka megoldására.
– A speciális munkaszervezés lehetőséget ad a pedagógusnak arra, hogy a
feladatok sikeres végrehajtása érdekében megtanítsa a gyerekeket a csoporton
belüli együttműködési normákra, a munkában a meghatározott szerepek elsajátítására.
A pedagógusnak az óra során alkalma nyílik a csoport egésze és a csoporttagok egyedi
munkájának követésére, és az osztályon belüli hierarchikus rendnek a megváltoztatására,
mely alapjában véve felelős a csoporton belüli egyenlőtlenség kialakulásáért.
–Tudjuk, hogy a csoportmunka során a tanulók nem egyenlő mértékben vesznek részt a
munkában, és emiatt a tanulásban való részvétel is egyenlőtlen lesz.
A Komplex Instrukció Programban a pedagógus minden diáknak megadja a lehetőséget
a munkában való egyenrangú munkavégzésre, tudatosítja, hogy mindenkinek van olyan
képessége, amely alkalmassá teszi a feladatok megoldásában való sikeres közreműködésre.
A tanulók csak végső esetben fordulnak segítségért a pedagógushoz, hiszen lehetőségük
nyílik a feladat egymás közötti megbeszélésére.
A csoportban a tanulónak eltérő szerep jut: kérdez, előad, beszerzi az anyagot, elsimítja
a konfliktusokat stb. A szerepek az egymást követő csoportmunkák során cserélődnek.
Ez elősegíti a csoporttagok közötti együttműködést, a szerepek elsajátítását, a mások
iránti tisztelet kialakulását.
Az egyéni feladatot úgy kell meghatározni, hogy a diáknak szüksége legyen a
csoportfeladat eredményére, vagyis máris jelentkezik annak igénye, hogy a közös
csoportfeladat végrehajtása megfelelő színvonalú legyen az egyéni továbbhaladás érdekében.
A Komplex Instrukciós Programban a csoporttevékenység az osztálytermi munka magja,
de nem kizárólagosan. A csoporttevékenység beépül a tananyagba.
A Komplex Instrukciós Program alkalmazására lehetőség van többek között egy anyagrész
összefoglalásánál, egy új tananyagrész előkészítésénél, de új ismeret szerzésére és
feldolgozására is alkalmat adhat.
Ezt a csoportmunkát a tanítási órák körülbelül egyötödében alkalmazzuk. Bár az órai
munka legfontosabb része a csoportfeladat, a munka minden esetben egyéni
feladatmegoldással zárul.
A módszer alkalmazása során megfogalmazott sokféle képességet igénybe vevő, nyílt
végű feladatok azonban már a kezdő szakaszban lehetőséget nyújtanak a tanulók
motiválására, erősségeik fejlesztésére, gyengeségeik kezelésére.
Fontos szempont még, hogy a módszer alkalmazása során nincs szükség új tankönyvekre,
különleges eszközök beszerzésére, mert az a tanárok, tanítók fantáziájára, alkotó
kedvére épül.
Logikai Táblajáték Program
Az iskolában bevezetett logikai és táblajáték-foglalkozások fő célkitűzései között
szerepel a gyerekek értelmi képességének fejlesztése, a szabadidő igényes,
tartalmas eltöltése, a társas élet erősítése, a rendszeres megmérettetés, versenyzés
és a hagyományápolás.
Az emberiség legnagyobb szellemi alkotásai közé tartoznak a táblajátékok.
Szűkebb értelemben valamilyen téglalap vagy négyzet, esetleg hatszög alakú, mezőkre
vagy pontokra felosztott játéktéren, táblán korongokkal, golyókkal vagy bábukkal
játszott játékok. Tágabb értelemben idesorolhatóak a dominók, a különböző geometriai
formákat felhasználó tologatós játékok is, mint amilyen a pentominók vagy a tangram.
táblajátékok. A palettát színesítik a kártyajátékok, keresztrejtvények, sík- és térbeli
kirakó játékok, dobókockás játékok és a logikai rejtvények is.
A tanulók a táblajátékon keresztül képessé válnak a pontos, kitartó, fegyelmezett
munkára, törekednek az önellenőrzésre és képesek lesznek várható eredmények
becslésére.
Az intellektuális képességek fejlesztése mellett a nevelési célok között szerepel a
különböző viselkedésformák kialakítása, pl. a nyerő és vesztő helyzetek, a kitartás,
az elszántság, a célorientáltság, a merészség, a kockázatvállalás és megfontoltság,
a határozottság, a felelősségvállalás, a szabályok betartása. Ide soroljuk a kudarctűrés,
türelem, kapcsolatteremtés, empátia, együttműködés, udvariasság, fegyelmezettség,
rendszeretet és nem utolsó sorban a sikerorientáltság, talpraesettség fejlesztését is.
A logikai játékok jól használhatóak a konfliktushelyzet kezelésénél is.
A táblajáték alkalmazásának egyik nagy hozadéka a csapatmunkára való
alkalmasság kifejlesztése, amelyben elsősorban a kommunikációs és elemzőkészség
kap helyet. A logikai játékokat remekül tudjuk alkalmazni frontális, egyéni, páros és
csoportmunkában, személyre szabottan, differenciáltan.
Nevelési célunk, hogy biztonságos, derűs légkörben, egyéni képességeiknek
megfelelően fejlesszük a gyermekeket az életkoruknak legmegfelelőbb eszközzel,
a játékkal. Emellett konkrét célunk, hogy az általános iskolai tanulmányaik befejeztével
a gyermekek legyenek életkoruknak megfelelően önállóak, magabiztosak, legyenek
képesek gondolataikat érthetően közölni, tudjanak a közösség elvárásaihoz megfelelően
alkalmazkodni, érzelmeiket szocializált formában kifejezésre juttatni.
Generációk Közötti Párbeszéd Program
A jó közösségi iskola jellemzője az iskola nyitottsága. A nyitottság egyrészt azt jelenti,
hogy a szülők aktív szerepet vállalnak az iskola életében, másrészt az intézmény olyan
szolgáltatásokat nyújt, amelyet nem csak a diákok vehetnek igénybe.
A Generációk Közötti Párbeszéd Program a fenti törekvéseket valósítja meg.
A foglalkozások a gyerekek és a szülők kölcsönös együttműködésén alapulnak
Fő cél, hogy a gyermek és a felnőtt egymástól tanuljon, kapcsolat alakuljon ki a
generációk között, megismerjék egymást, a múltat, és beszéljenek a jövőről.
A program célzottan szolgálja a gyermekek és családtagjaik közötti kommunikációt.
A tanulók csoportokba szerveződve, különféle szerepeket vállalva, felnőttel
együttműködve szereznek információt a környező világról, az emberekről.
Meggyőződésünk, hogy a nyitottság biztosításával ismertebbé és elfogadottabbá válik
az intézményünkben folyó nevelési-oktatási munka.
A program legfontosabb eredménye a párbeszéd iskola-tanuló-szülők, családtagok között.”
Boldogságóra program
2018 júliusában elnyertük a Boldog Iskola címet a Szent István király téri és a
Béke téri telephelyen is.
A hatékony személyiségfejlesztés érdekében csatlakoztunk a Boldogságprogramhoz.
A teljes Boldogságóra program 10 egymásra épülő témából áll, amelyek fokról fokra
ismertetik meg a boldogság összetevőit.
Az egyes témakörök sorrendben:
- Boldogságfokozó hála
- Optimizmus gyakorlása
- Kapcsolatok ápolása
- Boldogító jócselekedetek
- Célok kitűzése és elérése
- Megküzdési stratégiák
- Apró örömök élvezete
- Megbocsátás
- Testmozgás
- Fenntartható boldogság
Ebben a programban iskolánk minden tanulója részt vesz.
aba.hu
Kiemelt ApróHirdetések
További kiemelt ApróHirdetések »
HelyiVilága Magazin ajánló
Helyi látnivalók
Helyi Programok / események
További helyi programok / események »
Helyi szolgáltatók