Oktatási intézmények

Település:
Fejér megye, Aba


Oktatási intézmény


Attila Király Gimnázium Általános Iskola és .......

Attila Király Gimnázium Általános Iskola és Alapfokú 

Művészeti Iskola Abasámuel Általános Iskolája / Aba

8127 Aba, Szent István Király tér 7.

Tel./fax: +36/22/430-019; +36/22/593-023

Email: iskola@aba.hu

Az Iskoláról:

A H2O program és a Boldogságóra programok

Az elmúlt évek alatt többször módosított tantervek, új tankönyvek bevezetése és

módszertani sokszínűség jellemzi a nevelést, oktatást, mégis a tanulók között

rohamosan növekszik azok száma, akik a tantárgyi követelményeket csak alacsony

szinten tudják teljesíteni, és ismereteiket nem tudják alkalmazni a mindennapi életben.

A H2O Program egy olyan tanítási-nevelési módszer, mely elősegíti a különbözőképpen

szocializált, eltérő kulturális háttérrel rendelkező gyermekek együttműködési készségét,

mellyel a hátrányos helyzetű tanulók felzárkózhatnak társaikhoz, s a tehetséges

fiatalokat is fejleszti.

A program tanítási-nevelési módszere szerteágazó: a tanulói motiváció erősítése, a

tanórai differenciálás, a tanulás tanítása, a kommunikációs, a szocializációs készségek,

képességek erősítése, a problémamegoldó gondolkodás és együttműködési készség

fejlesztése, önállóságra nevelés, csoportmunka, tolerancia az eltérő szociokulturális

közegből érkezettek iránt, gyakorlatorientált oktatás, alapkészségek kialakítása.

A  H2O fontos eleme, hogy nem kizárólag a hátrányos helyzetű fiataloknak szól,

hiszen a csoportmunka és a nyílt végű feladatok a tehetségesebb diákokat ugyanúgy

fejlesztik, mint a kevésbé tehetségeseket.

Az órák húsz százalékában ajánlott ilyen módszerrel oktatni a gyerekeket, a másik

nyolcvan százalék a pedagógus választásán múlik, akár hagyományos, frontális tanórát

is szervezhet.

A H2O Program általános iskolai bevezetése a tapasztalatok szerint 5 tanévet igényel.

Iskolánkban a 2015-2016. tanévben kezdtük el bevezetni, hiszen 2015 nyarán és ősszel

sikerült pályázati forrásból a tantestület csaknem felének a 90 órás tanfolyamot elvégeznie.

Azóta bemutató órákkal, belső továbbképzésekkel, KIP-es órák és módszertani anyagok

feladatbankjának összeállításával, KIP-es iskolák konferenciáin való részvétellel képezzük

magunkat.

A program a diákok körében nagyon hamar népszerű lett, a gyerekek élvezik ezeket az 

órákat, kreatív gondolkodásra készteti őket.

A szünetekben és a tanórán kívüli foglalkozásokon, valamint a nyári táborokban is

szívesen játszanak diákjaink a táblás játékokkal.

 

A H2O Program módszertani elemei, melyeket iskolánkban is használunk:

  1. Komplex Instrukciós Program
  2. Logikai Táblajáték Program
  3. Generációk Közötti Párbeszéd Program

 

A Komplex Instrukciós Program

Egy kimondottan speciális csoportmunkán alapuló módszer, amely a tanulókat

életszerű és élményszerű személyes tapasztalatokhoz juttatja az iskolai munka

során, s ami lehetővé teszi, hogy a legtehetségesebbek és a tanulásban lemaradók

együtt fejlődjenek.

A Komplex Instrukció Programnak három fő jellemzője van:

– A többféle képességet felszínre hozó tananyag összeállításánál elsődleges cél a

tanulók magasabb szintű gondolkodásának előmozdítása egy központi téma, egy

alapvető kérdés köré szervezett csoportmunka segítségével.

A nyitott végű, több megoldást kínáló feladatok biztosítják a tanulók egymástól független,

kreatív gondolkodását, problémamegoldó képességének fejlesztését.

A módszer egyik legfontosabb jellemvonása, hogy a feladatok megoldása különböző

képességek alkalmazását teszi lehetővé, tehát a különböző szociális háttérrel, tudással

rendelkező gyerekeknek alkalmuk nyílik a feladatok sikeres véghezvitelére, a

csoportmunka megoldására.

– A speciális munkaszervezés lehetőséget ad a pedagógusnak arra, hogy a

feladatok sikeres végrehajtása érdekében megtanítsa a gyerekeket a csoporton

belüli együttműködési normákra, a munkában a meghatározott szerepek elsajátítására.

A pedagógusnak az óra során alkalma nyílik a csoport egésze és a csoporttagok egyedi

munkájának követésére, és az osztályon belüli hierarchikus rendnek a megváltoztatására,

mely alapjában véve felelős a csoporton belüli egyenlőtlenség kialakulásáért. 

–Tudjuk, hogy a csoportmunka során a tanulók nem egyenlő mértékben vesznek részt a

munkában, és emiatt a tanulásban való részvétel is egyenlőtlen lesz.

A Komplex Instrukció Programban a pedagógus minden diáknak megadja a lehetőséget

a munkában való egyenrangú munkavégzésre, tudatosítja, hogy mindenkinek van olyan

képessége, amely alkalmassá teszi a feladatok megoldásában való sikeres közreműködésre.

A tanulók csak végső esetben fordulnak segítségért a pedagógushoz, hiszen lehetőségük

nyílik a feladat egymás közötti megbeszélésére.

A csoportban a tanulónak eltérő szerep jut: kérdez, előad, beszerzi az anyagot, elsimítja

a konfliktusokat stb. A szerepek az egymást követő csoportmunkák során cserélődnek.

Ez elősegíti a csoporttagok közötti együttműködést, a szerepek elsajátítását, a mások

iránti tisztelet kialakulását. 

Az egyéni feladatot úgy kell meghatározni, hogy a diáknak szüksége legyen a

csoportfeladat eredményére, vagyis máris jelentkezik annak igénye, hogy a közös

csoportfeladat végrehajtása megfelelő színvonalú legyen az egyéni továbbhaladás érdekében.

A Komplex Instrukciós Programban a csoporttevékenység az osztálytermi munka magja,

de nem kizárólagosan. A csoporttevékenység beépül a tananyagba.

A Komplex Instrukciós Program alkalmazására lehetőség van többek között egy anyagrész

összefoglalásánál, egy új tananyagrész előkészítésénél, de új ismeret szerzésére és

feldolgozására is alkalmat adhat.

Ezt a csoportmunkát a tanítási órák körülbelül egyötödében alkalmazzuk. Bár az órai

munka legfontosabb része a csoportfeladat, a munka minden esetben egyéni

feladatmegoldással zárul.

A módszer alkalmazása során megfogalmazott sokféle képességet igénybe vevő, nyílt

végű feladatok azonban már a kezdő szakaszban lehetőséget nyújtanak a tanulók

motiválására, erősségeik fejlesztésére, gyengeségeik kezelésére.

Fontos szempont még, hogy a módszer alkalmazása során nincs szükség új tankönyvekre,

különleges eszközök beszerzésére, mert az a tanárok, tanítók fantáziájára, alkotó

kedvére épül.

 

Logikai Táblajáték Program

Az iskolában bevezetett logikai és táblajáték-foglalkozások fő célkitűzései között

szerepel a gyerekek értelmi képességének fejlesztése, a szabadidő igényes,

tartalmas eltöltése, a társas élet erősítése, a rendszeres megmérettetés, versenyzés

és a hagyományápolás.

Az emberiség legnagyobb szellemi alkotásai közé tartoznak táblajátékok.

Szűkebb értelemben valamilyen téglalap vagy négyzet, esetleg hatszög alakú, mezőkre

vagy pontokra felosztott játéktéren, táblán korongokkal, golyókkal vagy bábukkal

játszott játékok. Tágabb értelemben idesorolhatóak a dominók, a különböző geometriai

formákat felhasználó tologatós játékok is, mint amilyen a pentominók vagy a tangram.

táblajátékok. A palettát színesítik a kártyajátékok, keresztrejtvények, sík- és térbeli

kirakó játékok, dobókockás játékok és a logikai rejtvények is.

A tanulók a táblajátékon keresztül képessé válnak a pontos, kitartó, fegyelmezett

munkára, törekednek az önellenőrzésre és képesek lesznek várható eredmények

becslésére.

Az intellektuális képességek fejlesztése mellett a nevelési célok között szerepel a

különböző viselkedésformák kialakítása, pl. a nyerő és vesztő helyzetek, a kitartás,

az elszántság, a célorientáltság, a merészség, a kockázatvállalás és megfontoltság,

a határozottság, a felelősségvállalás, a szabályok betartása. Ide soroljuk a kudarctűrés,

türelem, kapcsolatteremtés, empátia, együttműködés, udvariasság, fegyelmezettség,

rendszeretet és nem utolsó sorban a sikerorientáltság, talpraesettség fejlesztését is.

A logikai játékok jól használhatóak a konfliktushelyzet kezelésénél is.

A táblajáték alkalmazásának egyik nagy hozadéka a csapatmunkára való

alkalmasság kifejlesztése, amelyben elsősorban a kommunikációs és elemzőkészség 

kap helyet. A logikai játékokat remekül tudjuk alkalmazni frontális, egyéni, páros és

csoportmunkában, személyre szabottan, differenciáltan.

Nevelési célunk, hogy biztonságos, derűs légkörben, egyéni képességeiknek

megfelelően fejlesszük a gyermekeket az életkoruknak legmegfelelőbb eszközzel,

a játékkal. Emellett konkrét célunk, hogy az általános iskolai tanulmányaik befejeztével

a gyermekek legyenek életkoruknak megfelelően önállóak, magabiztosak, legyenek

képesek gondolataikat érthetően közölni, tudjanak a közösség elvárásaihoz megfelelően

alkalmazkodni, érzelmeiket szocializált formában kifejezésre juttatni.

 

Generációk Közötti Párbeszéd Program

A jó közösségi iskola jellemzője az iskola nyitottsága. A nyitottság egyrészt azt jelenti,

hogy a szülők aktív szerepet vállalnak az iskola életében, másrészt az intézmény olyan

szolgáltatásokat nyújt, amelyet nem csak a diákok vehetnek igénybe.

A Generációk Közötti Párbeszéd Program a fenti törekvéseket valósítja meg.

A foglalkozások a gyerekek és a szülők kölcsönös együttműködésén alapulnak

Fő cél, hogy a gyermek és a felnőtt egymástól tanuljon, kapcsolat alakuljon ki a

generációk között, megismerjék egymást, a múltat, és beszéljenek a jövőről.

A program célzottan szolgálja a gyermekek és családtagjaik közötti kommunikációt.

A tanulók csoportokba szerveződve, különféle szerepeket vállalva, felnőttel

együttműködve szereznek információt a környező világról, az emberekről.

Meggyőződésünk, hogy a nyitottság biztosításával ismertebbé és elfogadottabbá válik

az intézményünkben folyó nevelési-oktatási munka. 

A program legfontosabb eredménye a párbeszéd iskola-tanuló-szülők, családtagok között.”

 

 

Boldogságóra program

 

2018 júliusában elnyertük a Boldog Iskola címet a Szent István király téri és a

Béke téri telephelyen is.

A hatékony személyiségfejlesztés érdekében csatlakoztunk a Boldogságprogramhoz.

A teljes Boldogságóra program 10 egymásra épülő témából áll, amelyek fokról fokra

ismertetik meg a boldogság összetevőit.

 

Az egyes témakörök sorrendben:

 

  1. Boldogságfokozó hála
  2. Optimizmus gyakorlása
  3. Kapcsolatok ápolása
  4. Boldogító jócselekedetek
  5. Célok kitűzése és elérése
  6. Megküzdési stratégiák
  7. Apró örömök élvezete
  8. Megbocsátás
  9. Testmozgás
  10. Fenntartható boldogság

 

Ebben a programban iskolánk minden tanulója részt vesz.


aba.hu

 

 

 

Kiemelt ApróHirdetések

További kiemelt ApróHirdetések »

 

 

HelyiVilága Magazin ajánló

További magazin cikkek »

 

Helyi látnivalók

További helyi látnivalók »

 

Helyi Programok / események

További helyi programok / események »

 

Helyi szolgáltatók

További helyi szolgáltatók »