Salgótarjáni fogaskerekű vasút

Salgótarján fogaskerekűje
(Szűcs Zoltán József)
1881-ben nyitották meg a szénszállító vonalat a VASGYÁR - SALGÓBÁNYA - I.SZ SZÉNRAKODÓ között. A vasút fogaskerekű és adhéziós szakaszok váltakozásával 5,8 km hosszban épült ki, 223 méternyi szintkülönbséget leküzdve.
Az 1871-ben megnyitott Gyárat már rendelkezett korábban is vasútvonallal, ám ennek kapacitása az 1870-es évtized végére csekélynek bizonyult, a gyár termelésének és szénigényének jelentős növekedése miatt. Borbély Sándor mérnök tett javaslatot 1890. május 30-án az igazgatótanács ülésén, keskenynyomközű fogaskerekű vasút létesítésére. Az 1881. májusi 2-i RIMA igazgatósági ülésen már működő vasútról hallhattak a vezetőségi tagok.
A vasutat legjobban egy 1932-ben kelt jelentésből tanulmányozhatjuk, melyet Vertich Józseftől vett részletekben közlünk:
"A vasút általánosságban észak-keleti irányt követ. Hossza a gyári kazánháztól a salgó bányatelepi I.sz. rakodóig 5.830 méter, mely távolságon 222,6 méteres szintkülönbséget győz le. A kiindulási pont és a végállomás közötti nagy szintkülönbség legyőzésére egyes helyeken a vasutat már fogaspályára kellett építeni.
A vasút a 20+63,4 szelvényig adhéziós pálya, amelynek átlagos emelkedése 19,6 ezrelék (min 8,6 , max 25,5 ezrelék) E pálya hossza 1963,4 méter.
A 20+63,4 szelvénytől a 30+94,2 szelvényig fogaspálya következik, amelynek hossza 1030,8 méter. Átlagos emelkedése 96 ezrelék (legkisebb emelkedés 24,4 ezrelék, a legnagyobb 104,8 ezrelék).
A 30+94,2 szelvénytől a 40+63,4 szelvényig ismét adhéziós pálya vezet 11,7 ezrelék -es átlagos emelkedéssel (min. 7,2 , max. 16,5 ezrelék).
A 40+63,4 szelvénytől megint fogaspálya következik a 47+34,6 szelvényig. 88,2 ezrelék átlagos emelkedéssel. (min. 26,1 ezrelék max. 105,4 ezrelék). A pálya hossza 671,2 méter.
A 47+36,4 szelvénytől a pálya már végig az 58 -as szelvényig adhéziós pálya. Ennek átlagos emelkedése 19,2 ezrelék (min. 13,4 és max. 21,7 ezrelék).
A pálya alépítményének koronáján nyugszik a 2,00 méter széles 0,30 méter vastag kavicságy. Ebbe vannak beleágyazva a talpfák. A sín nyombősége 0,79 méter. Az adhéziós pályán a talpfák 0,80 méter távolságra a fogaspályán 0,50 méterre vannak egymástól, és az előforduló legnagyobb nyomás alatt igénybevételük nem éri el az 1200 kg/cm2 -t. A pálya fogaskerekű részén a fogasrúd a pálya közepén nyert elhelyezést. A fogasrudat 3 méter hosszú darabok alkotják amelyek a sarokvasakból és az általuk befogott, martinacélból készült fogakból állnak. A pálya fogasrészének elején és végén rugós pedálok vannak elhelyezve, amelyek a fogaskerék fogainak a fogasrúdba való nyugodt behelyezkedését biztosítják. A fogasrudat alkotó sarokvas 100x70x10 mm.
A 40+20,2 szelvénynél a pályának elágazása van, mely az említett szelvénytől észak-keleti irányban, légvonalban 475 méternyire lévő szénrakodónál ér véget. A szóban forgó szárny hossza 797 méter, átlagos emelkedése 5,8 ezrelék.
Az 51 -es szelvénynél van a fővasútvonal másik elágazása, amely az említett szelvénytől északra fordul, és a II.sz. Széntáróhoz vezet. Ennek hossza 407 méter, átlagos emelkedése 11,6 ezrelék.
A 19+28,8 szelvénytől a 20+45,5 szelvényig kitérő épült azzal a céllal, hogy a fentről érkező, szénnel telt vonat a gyárból jövő szerelvénnyel elmellőzhesse (keresztezhesse) egymást. Itt történik egyébként a mozdonycsere, és a mozdonyoknak vízzel és fűtőanyaggal való ellátása is.
A fogasrúd kezdete közelében a vasútnak az építmény felé eső sín szélétől 1,42 méterre egy 4,60x3,20 méter alapterületű, téglából épült szivattyúház áll. Mellette létesült egy 7,8x3,4 méter alapterületű faépület is, melyben a homokszárító nyert elhelyezést."
Az első 1881-ben beszerzett fogaskerekű B' tengelyelrendezésű mozdony a Florisdorfi gépgyár terméke volt. Érdekes megoldásként a gépen bronzból készült fogaskereket alkalmaztak.
A vasút végig a RIMA területén futott, a legkisebb ívsugár 50 méter, a legnagyobb 300 méter volt. Lefelé szenet, felfelé bányafát, és egyéb anyagokat szállítottak. Már a kezdetektől jelentkezett az átmenő forgalom, Salgóbányára a lakosság számára élelmiszert, fogyasztási cikkeket szállítottak. Személyforgalomra a vállalatnak hivatalos engedélye nem volt, de egyszeri vagy korlátozott időtartamra szóló utazási engedélyeket kiadhatott. Egy-egy szerelvényen öt fékes szolgált. A vonatok rendszerint egy, de leginkább két személykocsit is vontattak. Az engedélyezett sebesség az adhéziós pályán 12 km/ó fogaspályán 8 km/ó volt. Akinek nem jutott ideje az Acélgyár titkárságán engedélyt beszerezni, az a vonat indulásakor a vonatvezetőtől szerezhette be. Persze megesett, hogy nem jutott fel a személykocsira, fel kellett kapaszkodnia valamelyik fékező mellé a csille fékállására. Ezt a szabálytalanságot elnézték, nem tudunk olyanról, akit otthagytak volna. Indulás előtt még figyelmeztették az utasokat a balesetveszélyre és a helyes magatartásra, és már futott is a vonat. A szállítási igényeknek megfelelően indultak a szerelvények, általában délelőtt - délután, kettő - kettő.
1883. február 2-án a Salgóra kapaszkodó vonat mozdonyának fogaskerekéből két fog kitört, a szerelvény mozdonyostul megfutamodott, a fékezők minden megállító igyekezete ellenére felgyorsult, majd a Kútház (szivattyúház) előtti kanyarban a 21-22. szelvény magasságában kiborult. A balesetnél életét vesztette a fűtő, és hat utas. A vállalat ezután a fogaskerekű vasutak terén nagy tapasztalatokkal rendelkező svájci Whinterturi lokomotív gyárhoz fordult, melynek szakemberei tanulmányozták a vasutat, és rövidesen szállították a C tengelyelrendezésű fogaskerekű mozdonyt. Ennek alapján később a gyár műhelyében még két fogas mozdonyt építettek a forgalom megnövekedtekor.
1920-tól megszüntették az önálló vonatvezetői szolgálatot, ettől kezdve a mozdonyvezető viselt minden felelősséget, de a tekintélye is megvolt hozzá.
A vasúton futó járműveket két összeírásból ismerjük. A kocsik java házilagos készítésű, az acélgyár terméke. A teherkocsik 25 %-a adhéziós volt, orsós fékkel; a többit orsós és fogas fékkel is felszerelték.
Ez a felsorolás még kiegészítendő, hiszen a személyforgalom növekedésével a teherkocsik egy részére padokat szereltek, és személykocsiként közlekedtették. Az utazásra szolgáló kocsik főbb típusai:
"pánvégli" kis kocsi oldalülésekkel
fát szállító kocsiból átalakított oldalüléses személykocsi
nyitott, de fedéllel ellátott személykocsi
zárt, ajtónyílásokkal kiépített személykocsi, két részes, szembe ülésekkel.
A járműállomány a felszámolásig lényegében nem változott.
1942-től az acélgyár termelése emelkedett, megnövekedett a vasúti forgalom is. De nem csak az áruk mennyisége, az utasok száma is növekedett. Hivatalos személyforgalom azonban továbbra sem volt, bár egyre többen vették igénybe a vasutat. Nem csak a mozdonnyal közlekedő vonatokon, gyakorta előfordultak fékes kocsival való gurulások. Szintén Vertich úr leírásából idézünk egy 1947 tavászának éjszakáján történtet:
"...Vendéglátóink vigasztaltak, legyünk nyugodtak, levisznek fékes-kocsival, egyébként egy kényszerű útitársunk is lesz, beviszik Őt a gyári kórházba. Úgy tíz óra tájban előállt két személykocsi, rajta két-két fékes, a kocsi fékjei mellett még egy-egy karvastagságú rúddal, melyet mint mondták, biztonság okáért vettek magukhoz. A kedélyes társaság meglehetősen vidáman vette a kanyargós utazást, olykor-olykor azonban elnémultunk, mert éppen éles kanyar, vagy meredek következett. Szerencsésen leértünk..."
A háborús események, majd az 1950-es évek erőltetett ipari hajszájában megfeledkeztek a vasútról, mely szorgosan hordta a szentet. A vasút, járművek állapota leromlott, a tárna lassan kimerült.
1953-tól megszűnt a szén szállítása, csak kis mennyiségben válogatott illetményszenet fuvaroztak. Az utasok annál inkább megkedvelték a "kis feketét" ahogy a fogas mozdonyait nevezték. Személyszállításból adódó bevétel azonban nem volt, jegyeket nem adhattak el, hiszen közforgalom hivatalosan nem is volt.
1956. őszén pöfögött utoljára a fogas. A Forradalom idején az üzem szünetelt, utána a megváltozott politika már csökkentette a nehézipari beruházásokat, a vállat nem talált pénzt a vasút felújítására.
1957. július havában megkezdték a bontást külsős dolgozók igénybevételével, szeptember hónapban befejeződtek a munkálatok. A mozdonyok Nagybátonyba, vagy a kohóba kerültek. Háromnegyed század után befejeződött az elő ipari fogaskerekű története Salgótarjánban.
Forrás: kisvasut.hu
Kiemelt ApróHirdetések

Eladó ingatlanát hirdesse meg 300 hirdetőportálon
Országos, országos megjelenés
30,000,000 Ft

Társad, párod, szerelmed itt keresd!
Országos, országos megjelenés
0.00

Eladó autóját hirdesse meg 300 hirdetőportálon
Országos, országos megjelenés
2,000,000 Ft

Álláshirdetését hirdesse meg 300 hirdetőportálon
Országos, országos megjelenés
További kiemelt ApróHirdetések »
HelyiVilága magazin ajánló

Kellemes húsvéti ünnepeket
Nagyvilág, Érdekességek
Emberemlékezet óta nem volt olyan Húsvét, mint az idei. Ebben bizonyára egyetértünk.
Mégis mindenkit arra b ...

Méz jótékony hatásai
Egészség, Megelőzés
Sokan azt hiszik, a méz csupán édesség. Nem, annál sokkal több

Egyben sült kacsa recept
Receptek, Főétel receptek
Mennyei ízek, isteni illatok! Jó étvágyat hozzá .........

Milyen csodálatos is a vénasszonyok nyara!
Cukiságok, Állati cukiságok
Csak leültem, gondoltam napozok még egy kicsit mielőtt az őszi eső beköszönt.

Polémia a Költőről
Életmód, Élet
POLÉMIA A KÖLTŐRŐL.Van, aki azért ír, hogy unalmát elverje,van, ki azért, hogy benne örömét lelje,másoknak s ...

Papagáj
Cukiságok, Állati cukiságok
Papagájokat szívesen tartunk otthonunkban

Mentsék meg a Vasművet!
Helyi történetek, Helyi történetek
A Dunai Vasmű, amely köré épült Dunaújváros, egyszerűen "haldoklik".

Vízalatti múzeum nyílt Törökországban
Nagyvilág, Érdekességek
Úttörő kezdeményezésként Törökország Antalya tartományának városában, Sidében nyitotta meg kapuit Töröko ...

Kanadai, orosz és lengyel lencse hozza meg a pénzbőséget újévkor
Életmód, Élet
Magyarországon az idei évben mindössze 284 hektáron vetettek lencsét.
Javarészt Kanadából, Oroszországból és ...
Helyi látnivalók

Szent István-szobor
Heves megye, Kisköre
Szent István-szobor
A szobor a katolikus templommal szemben a Szent István park egyik sarkában található (Pontos ...

Honvédsírok, Isaszeg
Pest megye, Isaszeg
2117 ISASZEG, Katonapallag; Megközelítés: A Sápi úton haladva a Katonapallagon találjuk a Honvédsírokat

l.világháborús emlékmű, Trianon emlékmű
Heves megye, Lőrinci
3021. Lőrinci, Árpád út, főtér

Nagytemplom Pápa
Veszprém megye, Pápa
A pápai nagytemplom (Szent István vértanú-templom) a 18. század vége óta Pápa város egyik meghatározó jelképe

Nadányi Zoltán Művelődési Központ
Hajdú-Bihar megye, Berettyóújfalu
A kultúra egyik fellegvára

Művelődési Központ
Somogy megye, Nagyatád
Művelődési központ, mozi, kulturális programok

Kastély
Fejér megye, Velence
Gróf Wickenburg Kastély

Szent István szobor
Borsod-Abaúj-Zemplén megye, Edelény
3780. Edelény, Hősök tere

Kazincbarcika vizijátéka!
Borsod-Abaúj-Zemplén megye, Kazincbarcika
Nagyon szép szokőkt, vizijáték Kazincbarcikán!
https://youtu.be/UJKkug_p7yQ
Helyi Programok / események

Kilátó
Programok
Fellner Jakab Kilátó
Tata, Fazekas u. (Kálváriadomb)

Rózsa Fürdő programok Január
Programok
Rózsa Fürdő programok
A Rózsa Fürdő különböző hőfokú és vízösszetételű medencéivel kellemes pihen ...

Szent István-napi ünnepség Jászszentlászlón
Programok
Szent István-napi ünnepség Jászszentlászlón

Turay Ida Színház: Hyppolit, a lakáj
Programok
Turay Ida Színház: Hyppolit, a lakáj
Bérletes előadások a Nyírbátori Kulturális Központban:2020. március ...

MŰHELY-ESTEK GYŐR 2020
Programok
Szeretettel hívjuk Önt, családját, barátait 2020. február 20-án, csütörtökön 17.00 órára a Győri Művésze ...

Hódmezővásárhelyi Szakszervezeti Vadásztársaság
Programok
A vadász terület elhelyezkedése: Csongrád megye, Hódmezővásárhely keleti területe

Kézműves foglalkozás gyerekeknek
Programok
Kerekítem-gombolyítom

Fővárosi Nagycirkusz
Programok
Cím: 1146 Budapest Állatkerti krt. 12/a., Központi telefonszám: +36 1 343-8300, E-mail: info@fnc.hu

Kerekdombi Termálfürdő Tiszakécske
Programok
Termálfürdő az Alföld szívében, a Tisza mentén, az ország legnaposabb területén fekszik, Tiszakécske városá ...
További helyi programok / események »
Helyi szolgáltatók

Gyáli Arany János Közösségi Ház és Városi Könyvtár
Pest megye, Gyál
Gyáli Arany János Közösségi Ház

Antal és Társa Háziorvosi Bt.
Zala megye, Zalaegerszeg
Cím: Zalaegerszeg, Kölcsey Ferenc u. 11, 8900
Nyitva tartás:
csütörtök
8:00 ...

Bölcsődék
Hajdú-Bihar megye, Püspökladány
Bölcsődék szervezetileg a Püspökladányi Egyesített Óvodai Intézménybe integrálva, szakmailag önállóan működnek.

Szent Márton Patika Gyógyszertár
Hajdú-Bihar megye, Berettyóújfalu
4100 Berettyóújfalu Szent Márton tér 4.

Debreceni Egyetem Műszaki Kar
Hajdú-Bihar megye, Debrecen
Debrecen, Ótemető u. 2-4, 4028
(06 52) 415 155

Zirci Önkormányzati Tűzoltóparancsnokság
Veszprém megye, Zirc
Zirci Önkormányzati Tűzoltóparancsnokság
Cím: 8420 Zirc, Petőfi S. u. 6.
Telefon: (88) 575-295
Fax ...

Timföld, timföldgyártás Mosonmagyaróvár
Győr-Moson-Sopron megye, Mosonmagyaróvár
Előállítható alumínium égetésével, illetve alumínium-hidroxid magas hőmérsékletre hevítésével.

Nagykáta Strand Gyógyfürdő
Pest megye, Nagykáta
Nagykáta, Jászberényi út 88.
Tel: +3629440366

VI. ker. Terézváros Önkormányzat óvodái
Budapest, 6. kerület
Óvodák név listája, címe, telefonszáma, e-mail címe