Kategória:
Helyi történetek, Helyi történetek
Létrehozva:
2019-10-27 14:04:11
Cikk írója:
Tábiné Alapi Erzsébet
Salgótarjáni fogaskerekű vasút

Salgótarján fogaskerekűje
(Szűcs Zoltán József)
1881-ben nyitották meg a szénszállító vonalat a VASGYÁR - SALGÓBÁNYA - I.SZ SZÉNRAKODÓ között. A vasút fogaskerekű és adhéziós szakaszok váltakozásával 5,8 km hosszban épült ki, 223 méternyi szintkülönbséget leküzdve.
Az 1871-ben megnyitott Gyárat már rendelkezett korábban is vasútvonallal, ám ennek kapacitása az 1870-es évtized végére csekélynek bizonyult, a gyár termelésének és szénigényének jelentős növekedése miatt. Borbély Sándor mérnök tett javaslatot 1890. május 30-án az igazgatótanács ülésén, keskenynyomközű fogaskerekű vasút létesítésére. Az 1881. májusi 2-i RIMA igazgatósági ülésen már működő vasútról hallhattak a vezetőségi tagok.
A vasutat legjobban egy 1932-ben kelt jelentésből tanulmányozhatjuk, melyet Vertich Józseftől vett részletekben közlünk:
"A vasút általánosságban észak-keleti irányt követ. Hossza a gyári kazánháztól a salgó bányatelepi I.sz. rakodóig 5.830 méter, mely távolságon 222,6 méteres szintkülönbséget győz le. A kiindulási pont és a végállomás közötti nagy szintkülönbség legyőzésére egyes helyeken a vasutat már fogaspályára kellett építeni.
A vasút a 20+63,4 szelvényig adhéziós pálya, amelynek átlagos emelkedése 19,6 ezrelék (min 8,6 , max 25,5 ezrelék) E pálya hossza 1963,4 méter.
A 20+63,4 szelvénytől a 30+94,2 szelvényig fogaspálya következik, amelynek hossza 1030,8 méter. Átlagos emelkedése 96 ezrelék (legkisebb emelkedés 24,4 ezrelék, a legnagyobb 104,8 ezrelék).
A 30+94,2 szelvénytől a 40+63,4 szelvényig ismét adhéziós pálya vezet 11,7 ezrelék -es átlagos emelkedéssel (min. 7,2 , max. 16,5 ezrelék).
A 40+63,4 szelvénytől megint fogaspálya következik a 47+34,6 szelvényig. 88,2 ezrelék átlagos emelkedéssel. (min. 26,1 ezrelék max. 105,4 ezrelék). A pálya hossza 671,2 méter.
A 47+36,4 szelvénytől a pálya már végig az 58 -as szelvényig adhéziós pálya. Ennek átlagos emelkedése 19,2 ezrelék (min. 13,4 és max. 21,7 ezrelék).
A pálya alépítményének koronáján nyugszik a 2,00 méter széles 0,30 méter vastag kavicságy. Ebbe vannak beleágyazva a talpfák. A sín nyombősége 0,79 méter. Az adhéziós pályán a talpfák 0,80 méter távolságra a fogaspályán 0,50 méterre vannak egymástól, és az előforduló legnagyobb nyomás alatt igénybevételük nem éri el az 1200 kg/cm2 -t. A pálya fogaskerekű részén a fogasrúd a pálya közepén nyert elhelyezést. A fogasrudat 3 méter hosszú darabok alkotják amelyek a sarokvasakból és az általuk befogott, martinacélból készült fogakból állnak. A pálya fogasrészének elején és végén rugós pedálok vannak elhelyezve, amelyek a fogaskerék fogainak a fogasrúdba való nyugodt behelyezkedését biztosítják. A fogasrudat alkotó sarokvas 100x70x10 mm.
A 40+20,2 szelvénynél a pályának elágazása van, mely az említett szelvénytől észak-keleti irányban, légvonalban 475 méternyire lévő szénrakodónál ér véget. A szóban forgó szárny hossza 797 méter, átlagos emelkedése 5,8 ezrelék.
Az 51 -es szelvénynél van a fővasútvonal másik elágazása, amely az említett szelvénytől északra fordul, és a II.sz. Széntáróhoz vezet. Ennek hossza 407 méter, átlagos emelkedése 11,6 ezrelék.
A 19+28,8 szelvénytől a 20+45,5 szelvényig kitérő épült azzal a céllal, hogy a fentről érkező, szénnel telt vonat a gyárból jövő szerelvénnyel elmellőzhesse (keresztezhesse) egymást. Itt történik egyébként a mozdonycsere, és a mozdonyoknak vízzel és fűtőanyaggal való ellátása is.
A fogasrúd kezdete közelében a vasútnak az építmény felé eső sín szélétől 1,42 méterre egy 4,60x3,20 méter alapterületű, téglából épült szivattyúház áll. Mellette létesült egy 7,8x3,4 méter alapterületű faépület is, melyben a homokszárító nyert elhelyezést."
Az első 1881-ben beszerzett fogaskerekű B' tengelyelrendezésű mozdony a Florisdorfi gépgyár terméke volt. Érdekes megoldásként a gépen bronzból készült fogaskereket alkalmaztak.
A vasút végig a RIMA területén futott, a legkisebb ívsugár 50 méter, a legnagyobb 300 méter volt. Lefelé szenet, felfelé bányafát, és egyéb anyagokat szállítottak. Már a kezdetektől jelentkezett az átmenő forgalom, Salgóbányára a lakosság számára élelmiszert, fogyasztási cikkeket szállítottak. Személyforgalomra a vállalatnak hivatalos engedélye nem volt, de egyszeri vagy korlátozott időtartamra szóló utazási engedélyeket kiadhatott. Egy-egy szerelvényen öt fékes szolgált. A vonatok rendszerint egy, de leginkább két személykocsit is vontattak. Az engedélyezett sebesség az adhéziós pályán 12 km/ó fogaspályán 8 km/ó volt. Akinek nem jutott ideje az Acélgyár titkárságán engedélyt beszerezni, az a vonat indulásakor a vonatvezetőtől szerezhette be. Persze megesett, hogy nem jutott fel a személykocsira, fel kellett kapaszkodnia valamelyik fékező mellé a csille fékállására. Ezt a szabálytalanságot elnézték, nem tudunk olyanról, akit otthagytak volna. Indulás előtt még figyelmeztették az utasokat a balesetveszélyre és a helyes magatartásra, és már futott is a vonat. A szállítási igényeknek megfelelően indultak a szerelvények, általában délelőtt - délután, kettő - kettő.
1883. február 2-án a Salgóra kapaszkodó vonat mozdonyának fogaskerekéből két fog kitört, a szerelvény mozdonyostul megfutamodott, a fékezők minden megállító igyekezete ellenére felgyorsult, majd a Kútház (szivattyúház) előtti kanyarban a 21-22. szelvény magasságában kiborult. A balesetnél életét vesztette a fűtő, és hat utas. A vállalat ezután a fogaskerekű vasutak terén nagy tapasztalatokkal rendelkező svájci Whinterturi lokomotív gyárhoz fordult, melynek szakemberei tanulmányozták a vasutat, és rövidesen szállították a C tengelyelrendezésű fogaskerekű mozdonyt. Ennek alapján később a gyár műhelyében még két fogas mozdonyt építettek a forgalom megnövekedtekor.
1920-tól megszüntették az önálló vonatvezetői szolgálatot, ettől kezdve a mozdonyvezető viselt minden felelősséget, de a tekintélye is megvolt hozzá.
A vasúton futó járműveket két összeírásból ismerjük. A kocsik java házilagos készítésű, az acélgyár terméke. A teherkocsik 25 %-a adhéziós volt, orsós fékkel; a többit orsós és fogas fékkel is felszerelték.
Ez a felsorolás még kiegészítendő, hiszen a személyforgalom növekedésével a teherkocsik egy részére padokat szereltek, és személykocsiként közlekedtették. Az utazásra szolgáló kocsik főbb típusai:
"pánvégli" kis kocsi oldalülésekkel
fát szállító kocsiból átalakított oldalüléses személykocsi
nyitott, de fedéllel ellátott személykocsi
zárt, ajtónyílásokkal kiépített személykocsi, két részes, szembe ülésekkel.
A járműállomány a felszámolásig lényegében nem változott.
1942-től az acélgyár termelése emelkedett, megnövekedett a vasúti forgalom is. De nem csak az áruk mennyisége, az utasok száma is növekedett. Hivatalos személyforgalom azonban továbbra sem volt, bár egyre többen vették igénybe a vasutat. Nem csak a mozdonnyal közlekedő vonatokon, gyakorta előfordultak fékes kocsival való gurulások. Szintén Vertich úr leírásából idézünk egy 1947 tavászának éjszakáján történtet:
"...Vendéglátóink vigasztaltak, legyünk nyugodtak, levisznek fékes-kocsival, egyébként egy kényszerű útitársunk is lesz, beviszik Őt a gyári kórházba. Úgy tíz óra tájban előállt két személykocsi, rajta két-két fékes, a kocsi fékjei mellett még egy-egy karvastagságú rúddal, melyet mint mondták, biztonság okáért vettek magukhoz. A kedélyes társaság meglehetősen vidáman vette a kanyargós utazást, olykor-olykor azonban elnémultunk, mert éppen éles kanyar, vagy meredek következett. Szerencsésen leértünk..."
A háborús események, majd az 1950-es évek erőltetett ipari hajszájában megfeledkeztek a vasútról, mely szorgosan hordta a szentet. A vasút, járművek állapota leromlott, a tárna lassan kimerült.
1953-tól megszűnt a szén szállítása, csak kis mennyiségben válogatott illetményszenet fuvaroztak. Az utasok annál inkább megkedvelték a "kis feketét" ahogy a fogas mozdonyait nevezték. Személyszállításból adódó bevétel azonban nem volt, jegyeket nem adhattak el, hiszen közforgalom hivatalosan nem is volt.
1956. őszén pöfögött utoljára a fogas. A Forradalom idején az üzem szünetelt, utána a megváltozott politika már csökkentette a nehézipari beruházásokat, a vállat nem talált pénzt a vasút felújítására.
1957. július havában megkezdték a bontást külsős dolgozók igénybevételével, szeptember hónapban befejeződtek a munkálatok. A mozdonyok Nagybátonyba, vagy a kohóba kerültek. Háromnegyed század után befejeződött az elő ipari fogaskerekű története Salgótarjánban.
Forrás: kisvasut.hu
HelyiVilága magazin ajánló

Fogyás tojással: bitang jó fehérjeforrás, és nagyban segíti a zsírvesztést
Egészség, Diéta
A tojás rengeteg jó tulajdonsága mellett kiváló fehérjeforrás is, így szinte elengedhetetlen része az egészsé ...

Képek a világ legédesebb kiscicájáról.
Cukiságok, Állati cukiságok
Több helyen elhangoztt, hogy ez a kiscica az internet legkedveltebb kiscicája, mivel az ...

Mikor gyanakodjunk vashiányra?
Egészség, Megelőzés
Aki eleget pihen, kielégítő a táplálkozása mégis gyakran érzi magát fáradtnak, nehézkesnek, hullik a haja, va ...

Nimfapapagáj
Cukiságok, Állati cukiságok
Ausztráliai hazájában olyan közönséges a nimfapapagáj, mint nálunk a varjú.

Futsal: Kiskunmajsán rendezik az U-17-es fiú megyei döntőt
Életmód, Sport, fittness
A Kiskunmajsai FC lesz a házigazdája a futsal Bács-Kiskun megyei U-17-es, fiú döntőjének. A találkozókat márci ...

Csőrike kalandjai
Cukiságok, Állati cukiságok
Csőrike, a dolmányos kisvarjú nem tudott még sem repülni, sem enni. Beesett a virágágyásba, és a cicák indult ...

Feketerigó
Cukiságok, Állati cukiságok
Európában a fekete rigót könnyedén össze lehet téveszteni a halványabb szárnyú, örvös rigóval

Tóth Ilonka története
Helyi történetek, Helyi történetek
Tóth Ilonka az 1956-os forradalom után mártírhalált halt fiatal orvostanhallgató, akinek szülőházában sok érd ...

Asztma
Egészség, Megelőzés
Asztma okai,tünetei és kezelése.
Helyi látnivalók

Kőrös-Maros Nemzeti Park
Csongrád megye, Makó
Az 1997-ben alapított Körös–Maros Nemzeti Park a dél-alföldi területek egységes természetvédelmi kezeléséne ...

Az 1956-os emlékmű
Tolna megye, Tolna
Az 1956-os emlékmű
Forrás: http://mozs.blogspot.com/2012/11/tolna-varos-nevezetessegei.html

templom
Fejér megye, Dunaújváros
Római katolikus templom

Kálvária domb
Komárom-Esztergom megye, Dorog
Ezt a dombot csend dombnak is nevezik

TÓFÜRDŐ ÉPÜLETEK ÉS VILLÁK
Zala megye, Hévíz
DR. SCHULHOF VILMOS SÉTÁNY VILLÁI
A sétány a tófürdő körüli park része. A sétáló utca végén álló Fe ...

Balatoni Múzeum
Zala megye, Keszthely
A Balaton legrégebben alapított és máig egyetlen "hivatalos" múzeuma a "Magyar Tenger" természeti és kulturális ...

Szeged éjjel
Csongrád megye, Szeged
Lélegzetelállító felvételeken tárulnak elénk Szeged éjszakai fényei

Magas-Bakonyi Tájvédelmi Körzet
Veszprém megye, Zirc
Magas-Bakonyi Tájvédelmi Körzet
A Magas-Bakony Tájvédelmi Körzetet 1991-ben hozták létre, a Kőris-he ...

Karcag Kálvária
Jász-Nagykun-Szolnok megye, Karcag
Karcag Dózsa György u.
Helyi Programok / események

A Helikon Kórus és a Balaton VOX kórus hangversenye.
Programok
Bárdos Lajos születésének 120. évfordulója tiszteletére a Helikon Kórus és a Balaton VOX kórus ad koncertet.

Demencia-gondozó OKJ-s képzés, Fehérgyarmat (Zárt)
Programok
2020. március 30., hétfő, 9:00–15:00

Október 25. (péntek) 17:00
Programok
Társadalmi összefogás és törésvonalak Bicske 18. századi krónikájában

Aratónap és Kárpát-medencei nemzetiségi napok
Programok
Hagyományőrző Aratónap a történelmi Magyarország közepén fekvő Szarvas városában! A látogatók hangulatos f ...

Agóra Tudományos Élményközpont
Programok
Highlights info row image
Egyetem tér 1.
Debrecen Botanikus Kert, Bejárat a Móricz Zsigmond út felől! GPS: É 47. ...

Halloween tökfaragó verseny!
Programok
Zabosfai Zöldséges
· 4 órája ·
Készülj velünk a Halloweenra idén és nyerj 5000 Ft-os vásárlási utalványt!

Hat korty hatkor - Balaton fehéren
Programok
Hat korty hatkor - Balaton fehéren
6 tételből álló borkóstoló a Joachim kávéházban. Belépő ára: 3 000 ...

Helló HALLOWEEN október 31. 14:00 - 18:00
Programok
Salgótarján, Fő tér

Újraélesztést (is) tanultak a polgárőrök
Programok
Kiskunmajsán képezték tovább a járási polgárőröket.
További helyi programok / események »
Helyi szolgáltatók

2051, Biatorbágy Fő. u. 61.
Pest megye, Biatorbágy
Benedek Elek Vadvirág tag Óvoda ,fő Óvoda

Szabályok hazaérkezéshez
Békés megye, Csorvás
Vigyázzunk Egymásra!

Marcali Posta
Somogy megye, Marcali
Rákóczi Utca 16, Marcali, Somogy, 8701

Szent István Király Plébánia
Csongrád megye, Hódmezővásárhely
A Szenti István Római Katolikus templomban az első szentmisét 1937-ben celebrálhatta a jezsuita tartományfőnök.

Tiszaföldvár városi könyvtár
Jász-Nagykun-Szolnok megye, Tiszaföldvár
Tiszaföldvár, Kossuth Lajos út 105, 5430
Telefonszám: (06 56) 470 012

Áldott szép Virágvasárnapot
Szabolcs-Szatmár-Bereg megye, Újfehértó
Vigyázzunk egymásra!

Szociális – karitatív – egészségügyi tevékenység
Veszprém megye, Zirc
Szociális – karitatív – egészségügyi tevékenység
Magyar Vöröskereszt
Zirci Területi Szerve ...

Vendéglátó helyek Szigetszentmiklóson
Pest megye, Szigetszentmiklós
Fald fel amerikát Szigetszentmiklós
Cím:Szigetszentmiklós, Gyári út 14, 2310
Nyitva tart ...

Barcsi Gyógyfürdő
Somogy megye, Barcs
Barcs Somogyország déli részén, a legtisztább vizű nagyfolyónk, a Dráva partján helyezkedik el.
Nagy forgalmú ...