Salgótarjáni fogaskerekű vasút
Salgótarján fogaskerekűje
(Szűcs Zoltán József)
1881-ben nyitották meg a szénszállító vonalat a VASGYÁR - SALGÓBÁNYA - I.SZ SZÉNRAKODÓ között. A vasút fogaskerekű és adhéziós szakaszok váltakozásával 5,8 km hosszban épült ki, 223 méternyi szintkülönbséget leküzdve.
Az 1871-ben megnyitott Gyárat már rendelkezett korábban is vasútvonallal, ám ennek kapacitása az 1870-es évtized végére csekélynek bizonyult, a gyár termelésének és szénigényének jelentős növekedése miatt. Borbély Sándor mérnök tett javaslatot 1890. május 30-án az igazgatótanács ülésén, keskenynyomközű fogaskerekű vasút létesítésére. Az 1881. májusi 2-i RIMA igazgatósági ülésen már működő vasútról hallhattak a vezetőségi tagok.
A vasutat legjobban egy 1932-ben kelt jelentésből tanulmányozhatjuk, melyet Vertich Józseftől vett részletekben közlünk:
"A vasút általánosságban észak-keleti irányt követ. Hossza a gyári kazánháztól a salgó bányatelepi I.sz. rakodóig 5.830 méter, mely távolságon 222,6 méteres szintkülönbséget győz le. A kiindulási pont és a végállomás közötti nagy szintkülönbség legyőzésére egyes helyeken a vasutat már fogaspályára kellett építeni.
A vasút a 20+63,4 szelvényig adhéziós pálya, amelynek átlagos emelkedése 19,6 ezrelék (min 8,6 , max 25,5 ezrelék) E pálya hossza 1963,4 méter.
A 20+63,4 szelvénytől a 30+94,2 szelvényig fogaspálya következik, amelynek hossza 1030,8 méter. Átlagos emelkedése 96 ezrelék (legkisebb emelkedés 24,4 ezrelék, a legnagyobb 104,8 ezrelék).
A 30+94,2 szelvénytől a 40+63,4 szelvényig ismét adhéziós pálya vezet 11,7 ezrelék -es átlagos emelkedéssel (min. 7,2 , max. 16,5 ezrelék).
A 40+63,4 szelvénytől megint fogaspálya következik a 47+34,6 szelvényig. 88,2 ezrelék átlagos emelkedéssel. (min. 26,1 ezrelék max. 105,4 ezrelék). A pálya hossza 671,2 méter.
A 47+36,4 szelvénytől a pálya már végig az 58 -as szelvényig adhéziós pálya. Ennek átlagos emelkedése 19,2 ezrelék (min. 13,4 és max. 21,7 ezrelék).
A pálya alépítményének koronáján nyugszik a 2,00 méter széles 0,30 méter vastag kavicságy. Ebbe vannak beleágyazva a talpfák. A sín nyombősége 0,79 méter. Az adhéziós pályán a talpfák 0,80 méter távolságra a fogaspályán 0,50 méterre vannak egymástól, és az előforduló legnagyobb nyomás alatt igénybevételük nem éri el az 1200 kg/cm2 -t. A pálya fogaskerekű részén a fogasrúd a pálya közepén nyert elhelyezést. A fogasrudat 3 méter hosszú darabok alkotják amelyek a sarokvasakból és az általuk befogott, martinacélból készült fogakból állnak. A pálya fogasrészének elején és végén rugós pedálok vannak elhelyezve, amelyek a fogaskerék fogainak a fogasrúdba való nyugodt behelyezkedését biztosítják. A fogasrudat alkotó sarokvas 100x70x10 mm.
A 40+20,2 szelvénynél a pályának elágazása van, mely az említett szelvénytől észak-keleti irányban, légvonalban 475 méternyire lévő szénrakodónál ér véget. A szóban forgó szárny hossza 797 méter, átlagos emelkedése 5,8 ezrelék.
Az 51 -es szelvénynél van a fővasútvonal másik elágazása, amely az említett szelvénytől északra fordul, és a II.sz. Széntáróhoz vezet. Ennek hossza 407 méter, átlagos emelkedése 11,6 ezrelék.
A 19+28,8 szelvénytől a 20+45,5 szelvényig kitérő épült azzal a céllal, hogy a fentről érkező, szénnel telt vonat a gyárból jövő szerelvénnyel elmellőzhesse (keresztezhesse) egymást. Itt történik egyébként a mozdonycsere, és a mozdonyoknak vízzel és fűtőanyaggal való ellátása is.
A fogasrúd kezdete közelében a vasútnak az építmény felé eső sín szélétől 1,42 méterre egy 4,60x3,20 méter alapterületű, téglából épült szivattyúház áll. Mellette létesült egy 7,8x3,4 méter alapterületű faépület is, melyben a homokszárító nyert elhelyezést."
Az első 1881-ben beszerzett fogaskerekű B' tengelyelrendezésű mozdony a Florisdorfi gépgyár terméke volt. Érdekes megoldásként a gépen bronzból készült fogaskereket alkalmaztak.
A vasút végig a RIMA területén futott, a legkisebb ívsugár 50 méter, a legnagyobb 300 méter volt. Lefelé szenet, felfelé bányafát, és egyéb anyagokat szállítottak. Már a kezdetektől jelentkezett az átmenő forgalom, Salgóbányára a lakosság számára élelmiszert, fogyasztási cikkeket szállítottak. Személyforgalomra a vállalatnak hivatalos engedélye nem volt, de egyszeri vagy korlátozott időtartamra szóló utazási engedélyeket kiadhatott. Egy-egy szerelvényen öt fékes szolgált. A vonatok rendszerint egy, de leginkább két személykocsit is vontattak. Az engedélyezett sebesség az adhéziós pályán 12 km/ó fogaspályán 8 km/ó volt. Akinek nem jutott ideje az Acélgyár titkárságán engedélyt beszerezni, az a vonat indulásakor a vonatvezetőtől szerezhette be. Persze megesett, hogy nem jutott fel a személykocsira, fel kellett kapaszkodnia valamelyik fékező mellé a csille fékállására. Ezt a szabálytalanságot elnézték, nem tudunk olyanról, akit otthagytak volna. Indulás előtt még figyelmeztették az utasokat a balesetveszélyre és a helyes magatartásra, és már futott is a vonat. A szállítási igényeknek megfelelően indultak a szerelvények, általában délelőtt - délután, kettő - kettő.
1883. február 2-án a Salgóra kapaszkodó vonat mozdonyának fogaskerekéből két fog kitört, a szerelvény mozdonyostul megfutamodott, a fékezők minden megállító igyekezete ellenére felgyorsult, majd a Kútház (szivattyúház) előtti kanyarban a 21-22. szelvény magasságában kiborult. A balesetnél életét vesztette a fűtő, és hat utas. A vállalat ezután a fogaskerekű vasutak terén nagy tapasztalatokkal rendelkező svájci Whinterturi lokomotív gyárhoz fordult, melynek szakemberei tanulmányozták a vasutat, és rövidesen szállították a C tengelyelrendezésű fogaskerekű mozdonyt. Ennek alapján később a gyár műhelyében még két fogas mozdonyt építettek a forgalom megnövekedtekor.
1920-tól megszüntették az önálló vonatvezetői szolgálatot, ettől kezdve a mozdonyvezető viselt minden felelősséget, de a tekintélye is megvolt hozzá.
A vasúton futó járműveket két összeírásból ismerjük. A kocsik java házilagos készítésű, az acélgyár terméke. A teherkocsik 25 %-a adhéziós volt, orsós fékkel; a többit orsós és fogas fékkel is felszerelték.
Ez a felsorolás még kiegészítendő, hiszen a személyforgalom növekedésével a teherkocsik egy részére padokat szereltek, és személykocsiként közlekedtették. Az utazásra szolgáló kocsik főbb típusai:
"pánvégli" kis kocsi oldalülésekkel
fát szállító kocsiból átalakított oldalüléses személykocsi
nyitott, de fedéllel ellátott személykocsi
zárt, ajtónyílásokkal kiépített személykocsi, két részes, szembe ülésekkel.
A járműállomány a felszámolásig lényegében nem változott.
1942-től az acélgyár termelése emelkedett, megnövekedett a vasúti forgalom is. De nem csak az áruk mennyisége, az utasok száma is növekedett. Hivatalos személyforgalom azonban továbbra sem volt, bár egyre többen vették igénybe a vasutat. Nem csak a mozdonnyal közlekedő vonatokon, gyakorta előfordultak fékes kocsival való gurulások. Szintén Vertich úr leírásából idézünk egy 1947 tavászának éjszakáján történtet:
"...Vendéglátóink vigasztaltak, legyünk nyugodtak, levisznek fékes-kocsival, egyébként egy kényszerű útitársunk is lesz, beviszik Őt a gyári kórházba. Úgy tíz óra tájban előállt két személykocsi, rajta két-két fékes, a kocsi fékjei mellett még egy-egy karvastagságú rúddal, melyet mint mondták, biztonság okáért vettek magukhoz. A kedélyes társaság meglehetősen vidáman vette a kanyargós utazást, olykor-olykor azonban elnémultunk, mert éppen éles kanyar, vagy meredek következett. Szerencsésen leértünk..."
A háborús események, majd az 1950-es évek erőltetett ipari hajszájában megfeledkeztek a vasútról, mely szorgosan hordta a szentet. A vasút, járművek állapota leromlott, a tárna lassan kimerült.
1953-tól megszűnt a szén szállítása, csak kis mennyiségben válogatott illetményszenet fuvaroztak. Az utasok annál inkább megkedvelték a "kis feketét" ahogy a fogas mozdonyait nevezték. Személyszállításból adódó bevétel azonban nem volt, jegyeket nem adhattak el, hiszen közforgalom hivatalosan nem is volt.
1956. őszén pöfögött utoljára a fogas. A Forradalom idején az üzem szünetelt, utána a megváltozott politika már csökkentette a nehézipari beruházásokat, a vállat nem talált pénzt a vasút felújítására.
1957. július havában megkezdték a bontást külsős dolgozók igénybevételével, szeptember hónapban befejeződtek a munkálatok. A mozdonyok Nagybátonyba, vagy a kohóba kerültek. Háromnegyed század után befejeződött az elő ipari fogaskerekű története Salgótarjánban.
Forrás: kisvasut.hu
HelyiVilága magazin ajánló
Mikor volt Szentgrót első említése?
Helyi történetek, Helyi történetek
A kéziratot az akkori zalaszentgróti plébános állította össze korabeli történeti kiadványok és okmányok alap ...
TÉLI MADÁRETETÉS
Életmód, Élet
Az ősz itt van, de hamarosan beköszönt a tél. Néhány jótanács a madarak téli etetéséhez.
Diós kosárkák
Receptek, Desszert receptek
Omlós finomság
Szitakötők
Nagyvilág, Érdekességek
A szitakötők lárvakorukban édesvízben fejlődő .................
Október 10. – A Lelki Egészség Világnapja
Egészség, Megelőzés
Október 10. – A Lelki Egészség Világnapja
A WHO, vagyis az Egészségügyi Világszervezet (Wo ...
Meggyes kevert
Receptek, Desszert receptek
Gyümölcsös finomságok
A természet utat tör magának
Nagyvilág, Érdekességek
A következő képek bebizonyítják, hogy a természetnek nem lehet útját állni.
Az Aspirin
Egészség, Megelőzés
Az Aspirint sok mindenre használhatjuk a háztartásban is
Csúszás mentesíts okosan – a legjobb fegyverek a jeges járda ellen!
Helyi történetek, Helyi történetek
Vigyázat, csúszás veszély!⚠️
Ilyenkor télen, hó és fagy idején nagyon tudnak csúszni az utak. Használj k ...
Helyi látnivalók
Fundoklia-völgy
Pest megye, Érd
A kis túlzással Érd “Grand Canyonjaként” is ismert Fundoklia völgy számos védett növénynek és állatnak sz ...
II. Rákóczi Ferenc mellszobra
Veszprém megye, Zirc
Rákóczi tér- II. Rákóczi Ferenc mellszobra
Forrás: https://turizmus.zirc.hu/fedezd-fel/kozteri-alkotasok
Albertirsa zsinagóga
Pest megye, Albertirsa
Albertirsa zsinagóga
Az albertirsai zsinagóga, amelyet kulturális célokra hasznosítanak. Irsai zsinagóga. Mű ...
Székesegyház
Vas megye, Szombathely
Székesegyház - Püspöki Palota Székesegyházunk a Püspöki Palota és az Egyházmegyei Kollégium (régen szeminár ...
Mária kápolna
Győr-Moson-Sopron megye, Mosonmagyaróvár
A kápolna belsejében a szentély félkörív latin szövege a következő: Szűz Mária, imádkozzál Zalka Jánosért ...
I. és II. Világháborús emlékmű
Szabolcs-Szatmár-Bereg megye, Nagykálló
I. és II. Világháborús emlékmű
2004 májusában új emléket rendelt a város Balogh Géza szobrászművésztő ...
Református templom Kecskemét
Bács-Kiskun megye, Kecskemét
A templom építésekor a kor szokásának megfelelően gazdagon díszítették a belső teret.
Szentháromság szobor Szekszárd
Tolna megye, Szekszárd
A Szentháromság szobor az 1738 és 40 között Szekszárd városában pusztító pestisjárvány emlékét őrzi.
Szent József-kápolna Pápa
Veszprém megye, Pápa
A háromszázötven fő befogadására alkalmas kápolna a város déli részén élő katolikusok központja.
Helyi Programok / események
Budapest Park - Budapest
Programok
A főváros XI. kerületében, a Soroksári úton található Budapest Park Európa egyik legnagyobb szabadtéri szórak ...
Fotókiállítás Békéscsabán
Programok
Munkácsy Mihály Múzeumban 2019. október 17-én, csütörtökön 17 órai kezdettel nyitja meg kapuit Karnics Tibor ...
Töklámpás faragás
Programok
Helytörténeti Gyűjtemény kertjében
Játszóház és Táncház
Programok
NépmesePont
Tiszavilág Pihenőház Tiszakécske
Programok
Nyugodt környezet, teljes kikapcsolódás
Rocktár Élőzenés Klub
Programok
Kiskunfélegyháza, L., Kossuth Lajos u. 35, 6100
Telefon: 06 20 801 6034
Élőzenei bázis, koncertterem, próbaterem ...
Partszakasz Művészeti Egyesület kiállítása
Programok
A Kultúrházak éjjel-nappal rendezvénysorozat keretében nyílt meg a pArtszakasz Művészeti Egyesület kiállítás ...
Neoton Família Kecskeméten
Programok
Neoton Famíia szórakoztatja a közönséget Kecskeméten
Vendégek: Korda György és Balázs Klári és Zoltán Erika
Kulturház
Programok
Cím: Tata, Váralja u. 4, 2890
Nyitva tartás:
Nyitva ⋅ Zárás: 19:00
További helyi programok / események »
Helyi szolgáltatók
Egyházak, vallási felekezetek
Pest megye, Sülysáp
Egyházak
Római Katolikus Egyházközség, Tápiósüly
Sülysáp Nagyközség két község egyesülé ...
Gyermek háziorvosok Mezőberény
Békés megye, Mezőberény
Dr. Sziráczki Magdolna - II. körzet
Óvodák - Gyula területén ←
Békés megye, Gyula
Románvárosi Óvoda
Cím: 5700 Gyula, Galamb u. 16. térképen
Telefon: 66/361-098
Wekerlei Kultúrház
Budapest, 19. kerület
Wekerlei Kultúrház
1192 Budapest, Petur u. 7. | +36-1-282-9895, +36-1-358-0690, +36-20-971-3080 | http://wkk ...
Gyógyszertár
Budapest, 23. kerület
Gyógyszertárak, Patikák
Soroksár Gyógyszertár
Grassalkovich út 164. tel: +36-1-287-0004
...
Vásárosnamény Rendőrkapitányság
Szabolcs-Szatmár-Bereg megye, Vásárosnamény
Vásárosnamény Rendőrkapitányság
Cím:4800 Vásárosnamény, Kossuth u. 7-11.
Posta cím:4801 Vásárosnam ...
III. kerületi Felnőtt Háziorvosi Rendelők
Budapest, 3. kerület
Rendelők címe, telefonszáma, rendelési ideje, ügyelet címe, telefonszáma
Érd általános iskoláinak listája
Pest megye, Érd
Érdi Teleki Sámuel Általános Iskola
Cím: 2030 Érd, Törökbálinti u. 1.
Telefonszám: (06 23) 372 647
...
Háziorvosi rendelő
Jász-Nagykun-Szolnok megye, Tiszaföldvár
Tiszaföldvár, Kossuth Lajos utca 139, 5430
Telefonszám: (06 56) 470 040