Kategória:
Helyi történetek, Helyi történetek
Létrehozva:
2019-10-27 14:04:11
Cikk írója:
Tábiné Alapi Erzsébet
Salgótarjáni fogaskerekű vasút

Salgótarján fogaskerekűje
(Szűcs Zoltán József)
1881-ben nyitották meg a szénszállító vonalat a VASGYÁR - SALGÓBÁNYA - I.SZ SZÉNRAKODÓ között. A vasút fogaskerekű és adhéziós szakaszok váltakozásával 5,8 km hosszban épült ki, 223 méternyi szintkülönbséget leküzdve.
Az 1871-ben megnyitott Gyárat már rendelkezett korábban is vasútvonallal, ám ennek kapacitása az 1870-es évtized végére csekélynek bizonyult, a gyár termelésének és szénigényének jelentős növekedése miatt. Borbély Sándor mérnök tett javaslatot 1890. május 30-án az igazgatótanács ülésén, keskenynyomközű fogaskerekű vasút létesítésére. Az 1881. májusi 2-i RIMA igazgatósági ülésen már működő vasútról hallhattak a vezetőségi tagok.
A vasutat legjobban egy 1932-ben kelt jelentésből tanulmányozhatjuk, melyet Vertich Józseftől vett részletekben közlünk:
"A vasút általánosságban észak-keleti irányt követ. Hossza a gyári kazánháztól a salgó bányatelepi I.sz. rakodóig 5.830 méter, mely távolságon 222,6 méteres szintkülönbséget győz le. A kiindulási pont és a végállomás közötti nagy szintkülönbség legyőzésére egyes helyeken a vasutat már fogaspályára kellett építeni.
A vasút a 20+63,4 szelvényig adhéziós pálya, amelynek átlagos emelkedése 19,6 ezrelék (min 8,6 , max 25,5 ezrelék) E pálya hossza 1963,4 méter.
A 20+63,4 szelvénytől a 30+94,2 szelvényig fogaspálya következik, amelynek hossza 1030,8 méter. Átlagos emelkedése 96 ezrelék (legkisebb emelkedés 24,4 ezrelék, a legnagyobb 104,8 ezrelék).
A 30+94,2 szelvénytől a 40+63,4 szelvényig ismét adhéziós pálya vezet 11,7 ezrelék -es átlagos emelkedéssel (min. 7,2 , max. 16,5 ezrelék).
A 40+63,4 szelvénytől megint fogaspálya következik a 47+34,6 szelvényig. 88,2 ezrelék átlagos emelkedéssel. (min. 26,1 ezrelék max. 105,4 ezrelék). A pálya hossza 671,2 méter.
A 47+36,4 szelvénytől a pálya már végig az 58 -as szelvényig adhéziós pálya. Ennek átlagos emelkedése 19,2 ezrelék (min. 13,4 és max. 21,7 ezrelék).
A pálya alépítményének koronáján nyugszik a 2,00 méter széles 0,30 méter vastag kavicságy. Ebbe vannak beleágyazva a talpfák. A sín nyombősége 0,79 méter. Az adhéziós pályán a talpfák 0,80 méter távolságra a fogaspályán 0,50 méterre vannak egymástól, és az előforduló legnagyobb nyomás alatt igénybevételük nem éri el az 1200 kg/cm2 -t. A pálya fogaskerekű részén a fogasrúd a pálya közepén nyert elhelyezést. A fogasrudat 3 méter hosszú darabok alkotják amelyek a sarokvasakból és az általuk befogott, martinacélból készült fogakból állnak. A pálya fogasrészének elején és végén rugós pedálok vannak elhelyezve, amelyek a fogaskerék fogainak a fogasrúdba való nyugodt behelyezkedését biztosítják. A fogasrudat alkotó sarokvas 100x70x10 mm.
A 40+20,2 szelvénynél a pályának elágazása van, mely az említett szelvénytől észak-keleti irányban, légvonalban 475 méternyire lévő szénrakodónál ér véget. A szóban forgó szárny hossza 797 méter, átlagos emelkedése 5,8 ezrelék.
Az 51 -es szelvénynél van a fővasútvonal másik elágazása, amely az említett szelvénytől északra fordul, és a II.sz. Széntáróhoz vezet. Ennek hossza 407 méter, átlagos emelkedése 11,6 ezrelék.
A 19+28,8 szelvénytől a 20+45,5 szelvényig kitérő épült azzal a céllal, hogy a fentről érkező, szénnel telt vonat a gyárból jövő szerelvénnyel elmellőzhesse (keresztezhesse) egymást. Itt történik egyébként a mozdonycsere, és a mozdonyoknak vízzel és fűtőanyaggal való ellátása is.
A fogasrúd kezdete közelében a vasútnak az építmény felé eső sín szélétől 1,42 méterre egy 4,60x3,20 méter alapterületű, téglából épült szivattyúház áll. Mellette létesült egy 7,8x3,4 méter alapterületű faépület is, melyben a homokszárító nyert elhelyezést."
Az első 1881-ben beszerzett fogaskerekű B' tengelyelrendezésű mozdony a Florisdorfi gépgyár terméke volt. Érdekes megoldásként a gépen bronzból készült fogaskereket alkalmaztak.
A vasút végig a RIMA területén futott, a legkisebb ívsugár 50 méter, a legnagyobb 300 méter volt. Lefelé szenet, felfelé bányafát, és egyéb anyagokat szállítottak. Már a kezdetektől jelentkezett az átmenő forgalom, Salgóbányára a lakosság számára élelmiszert, fogyasztási cikkeket szállítottak. Személyforgalomra a vállalatnak hivatalos engedélye nem volt, de egyszeri vagy korlátozott időtartamra szóló utazási engedélyeket kiadhatott. Egy-egy szerelvényen öt fékes szolgált. A vonatok rendszerint egy, de leginkább két személykocsit is vontattak. Az engedélyezett sebesség az adhéziós pályán 12 km/ó fogaspályán 8 km/ó volt. Akinek nem jutott ideje az Acélgyár titkárságán engedélyt beszerezni, az a vonat indulásakor a vonatvezetőtől szerezhette be. Persze megesett, hogy nem jutott fel a személykocsira, fel kellett kapaszkodnia valamelyik fékező mellé a csille fékállására. Ezt a szabálytalanságot elnézték, nem tudunk olyanról, akit otthagytak volna. Indulás előtt még figyelmeztették az utasokat a balesetveszélyre és a helyes magatartásra, és már futott is a vonat. A szállítási igényeknek megfelelően indultak a szerelvények, általában délelőtt - délután, kettő - kettő.
1883. február 2-án a Salgóra kapaszkodó vonat mozdonyának fogaskerekéből két fog kitört, a szerelvény mozdonyostul megfutamodott, a fékezők minden megállító igyekezete ellenére felgyorsult, majd a Kútház (szivattyúház) előtti kanyarban a 21-22. szelvény magasságában kiborult. A balesetnél életét vesztette a fűtő, és hat utas. A vállalat ezután a fogaskerekű vasutak terén nagy tapasztalatokkal rendelkező svájci Whinterturi lokomotív gyárhoz fordult, melynek szakemberei tanulmányozták a vasutat, és rövidesen szállították a C tengelyelrendezésű fogaskerekű mozdonyt. Ennek alapján később a gyár műhelyében még két fogas mozdonyt építettek a forgalom megnövekedtekor.
1920-tól megszüntették az önálló vonatvezetői szolgálatot, ettől kezdve a mozdonyvezető viselt minden felelősséget, de a tekintélye is megvolt hozzá.
A vasúton futó járműveket két összeírásból ismerjük. A kocsik java házilagos készítésű, az acélgyár terméke. A teherkocsik 25 %-a adhéziós volt, orsós fékkel; a többit orsós és fogas fékkel is felszerelték.
Ez a felsorolás még kiegészítendő, hiszen a személyforgalom növekedésével a teherkocsik egy részére padokat szereltek, és személykocsiként közlekedtették. Az utazásra szolgáló kocsik főbb típusai:
"pánvégli" kis kocsi oldalülésekkel
fát szállító kocsiból átalakított oldalüléses személykocsi
nyitott, de fedéllel ellátott személykocsi
zárt, ajtónyílásokkal kiépített személykocsi, két részes, szembe ülésekkel.
A járműállomány a felszámolásig lényegében nem változott.
1942-től az acélgyár termelése emelkedett, megnövekedett a vasúti forgalom is. De nem csak az áruk mennyisége, az utasok száma is növekedett. Hivatalos személyforgalom azonban továbbra sem volt, bár egyre többen vették igénybe a vasutat. Nem csak a mozdonnyal közlekedő vonatokon, gyakorta előfordultak fékes kocsival való gurulások. Szintén Vertich úr leírásából idézünk egy 1947 tavászának éjszakáján történtet:
"...Vendéglátóink vigasztaltak, legyünk nyugodtak, levisznek fékes-kocsival, egyébként egy kényszerű útitársunk is lesz, beviszik Őt a gyári kórházba. Úgy tíz óra tájban előállt két személykocsi, rajta két-két fékes, a kocsi fékjei mellett még egy-egy karvastagságú rúddal, melyet mint mondták, biztonság okáért vettek magukhoz. A kedélyes társaság meglehetősen vidáman vette a kanyargós utazást, olykor-olykor azonban elnémultunk, mert éppen éles kanyar, vagy meredek következett. Szerencsésen leértünk..."
A háborús események, majd az 1950-es évek erőltetett ipari hajszájában megfeledkeztek a vasútról, mely szorgosan hordta a szentet. A vasút, járművek állapota leromlott, a tárna lassan kimerült.
1953-tól megszűnt a szén szállítása, csak kis mennyiségben válogatott illetményszenet fuvaroztak. Az utasok annál inkább megkedvelték a "kis feketét" ahogy a fogas mozdonyait nevezték. Személyszállításból adódó bevétel azonban nem volt, jegyeket nem adhattak el, hiszen közforgalom hivatalosan nem is volt.
1956. őszén pöfögött utoljára a fogas. A Forradalom idején az üzem szünetelt, utána a megváltozott politika már csökkentette a nehézipari beruházásokat, a vállat nem talált pénzt a vasút felújítására.
1957. július havában megkezdték a bontást külsős dolgozók igénybevételével, szeptember hónapban befejeződtek a munkálatok. A mozdonyok Nagybátonyba, vagy a kohóba kerültek. Háromnegyed század után befejeződött az elő ipari fogaskerekű története Salgótarjánban.
Forrás: kisvasut.hu
Kiemelt ApróHirdetések
További kiemelt ApróHirdetések »
HelyiVilága magazin ajánló

Zöld páva
Cukiságok, Állati cukiságok
Mindenevő, magvakkal, rovarokkal, hajtásokkal, rügyekkel, fiatal levelekkel, és a gyümölcsökkel táplálkozik

Vegán kelkáposzta főzelék elkészítése
Receptek, Vegetáriánus receptek
A vegán kelkáposzta főzelék elkészítése

Ne bántsd a kóbor cicát! Inkább segíts rajta!
Cukiságok, Állati cukiságok
Sokan azt hiszik, hogy az utcán élő cicák hozzá vannak szokva a zord körülményekhez, nekik meg se kottyan egy fa ...

Itt az eresz alatt nem is esik.
Cukiságok, Állati cukiságok
Csak a fejem ne ázzon. Mindjárt süt a nap és szárnyra kelek.

Rászoktatás a bilire
Cukiságok, Gyerekszáj
- Édesem, van már valami a biliben?
- Igen, a fütyim.
(Krisztián, 2,5 éves)

Házi tespsis pizza
Receptek, Főétel receptek
Laktató, másnap is finom

Magnólia vagy a liliomfa:
Nagyvilág, Érdekességek
Az ültetéstől a gondozásig minden.

Régi könyvek újrafelhasználásával megalkotott mesék
Nagyvilág, Érdekességek
Jodi Harvey-Brown a Pennsylvania-i művész rajong a könyvekért, amit egészen egyedi módon próbál kifejezni. Úgy ...

Budapestről és Pest megyéből is várják a napelemes pályázatokat
Életmód, Élet
Elindult a lakosságnak szóló napelemes pályázat negyedik szakasza, amelyben Budapest és Pest megye lakói igényel ...
Helyi látnivalók

Dömötör-torony Szeged
Csongrád megye, Szeged
A Dömötör-torony Szeged legidősebb, 11. század alapokon nyugvó építménye 2019 februártól látogatható.

Óvodamúzeum
Fejér megye, Ercsi
A környező településen látható ...........

Kremsier-kastély Barcs
Somogy megye, Barcs
Barcs egyik szegregáció által sújtott területén, a ma már romos, de műemlékként számon tartott Kremsier-kast ...

Rózsaliget
Fejér megye, Székesfehérvár
Csodás rózsákkal teli park és az egész évben működő Csitáry kút...........

Bezerédi István emlékmű Szekszárd
Tolna megye, Szekszárd
Bezerédj István emlékművét Konrád Sándor szobrászművész formálta meg 1942-ben.

Szemlő-hegyi-barlang
Pest megye, Szigethalom
Budapest, 1025., Pusztaszeri út 35.
+36 13 256 001
szemlohegy@dinpi.hu

Arborétum
Veszprém megye, Zirc
Arborétum
Természeti értékek
8420 Zirc, Damjanich u. 19.
A ciszterci apátság műemléki környezet ...

Kisduna
Komárom-Esztergom megye, Esztergom
Kisduna partján szép sétány van

Római katolikus plébánia és templom
Jász-Nagykun-Szolnok megye, Újszász
Az újszászi római katolikus plébánia és templom rövid története
Az újszászi egyházközség historia dom ...
Helyi Programok / események

Szent György Napi Forgatag
Programok
Időpont: 2020. április 25., szombat, 8:00–18:00
Helyszín: Nagykőrös - Deák tér
Deák tér, Nagykőrös, 2750
...

Helytörténeti Gyűjtemény
Programok
Hajdúdorog, Jaczkovics u. 5, 4087
06 30 237 7360
Nyitvatartás: Kedd és Csütörtök 10:00-2:00

Hagymabál
Programok
A város legrangosabb bálját 1999 óta rendezik meg a Hagymaházban. Az esemény már csak nevében kötődik a hagyma ...

Hanság Múzeum Mosonmagyaróvár
Programok
Előre bejelentett csoportokat egész évben fogadunk, a múzeum nyitva tartási idejében 10 és 17 óra között.

Dajka mesék - zenés foglalkozás
Programok
Dajkamesék Zenés-mesés foglalkozás
2019. október 24.
2019. október 31.
2019. november 7.
2019. december 5.
2 ...

Lovasi András 30 év dalai
Programok
2020-02-23, 19:00-21:30
GYIK Rendezvényház - Sopron, Ady Endre út 10.

Csorvás Város Fúvószenekara és Majorette csoportja
Programok
Csorvás Szabadság Tér

Középkorúak találkozója
Programok
Középkorúak találkozója
A szervező azokat a középkorú embereket hívja szeretettel teázás melletti besz ...

Művelődési ház
Programok
Különféle programokat szerveznek a Művelődési házban
További helyi programok / események »
Helyi szolgáltatók

Kútmúzeum Orosháza
Békés megye, Orosháza
A város egyik különlegessége az országszerte egyedülálló Kútmúzeum, illetve a hozzá tartozó víztörténeti ...

Szent Márton utcai gyermekorvosi rendelő
Vas megye, Szombathely
Szent Márton utcai gyermekorvosi rendelő

Platán Úti Tagóvoda
Heves megye, Gyöngyös
Az óvoda 162 férőhelyes, 6 csoportban 12 óvónő, 6 dajka és 2 pedagógiai asszisztens látja el feladatát.

Védőnők Sajószentpéter
Borsod-Abaúj-Zemplén megye, Sajószentpéter
3770. Sajószentpéter
ORVOSI ÜGYELET: +3648345108

Újra kinyithat a Városi Könyvtár!
Békés megye, Csorvás
2020. június 15. napjától.

Háziorvosok, védőnők
Győr-Moson-Sopron megye, Fertőd
Orvosi rendelők
Orvosi rendelő (Eszterháza)
Cím: 9431 Fertőd, Vasút sor 1/B.
Telefon: (36) 99/370-947
R ...

Szent Margit Rendelőintézet - Szakrendelők
Budapest, 3. kerület
Cím: 1032 Budapest, Vörösvári út 88-96., Telefon: +36 1 388 9180, 1039 Budapest, Csobánka tér 6., Telefon: +36 1 454 7500

Aszódi Evangélikus Petőfi Gimnázium, Általános Iskola És Kollégium
Pest megye, Aszód
Aszódi Evangélikus Petőfi Gimnázium, Általános Iskola És Kollégium
Vezető
Veizer Valéria ig ...

Hankó László Zenei Alapfokú Művészeti Iskola
Szabolcs-Szatmár-Bereg megye, Tiszavasvári
Hankó László Zenei Alapfokú Művészeti Iskola
Honlap: http://hlzene.hu/
cím : 4440 Tiszavasvári Báthory ...