Salgótarjáni fogaskerekű vasút
Salgótarján fogaskerekűje
(Szűcs Zoltán József)
1881-ben nyitották meg a szénszállító vonalat a VASGYÁR - SALGÓBÁNYA - I.SZ SZÉNRAKODÓ között. A vasút fogaskerekű és adhéziós szakaszok váltakozásával 5,8 km hosszban épült ki, 223 méternyi szintkülönbséget leküzdve.
Az 1871-ben megnyitott Gyárat már rendelkezett korábban is vasútvonallal, ám ennek kapacitása az 1870-es évtized végére csekélynek bizonyult, a gyár termelésének és szénigényének jelentős növekedése miatt. Borbély Sándor mérnök tett javaslatot 1890. május 30-án az igazgatótanács ülésén, keskenynyomközű fogaskerekű vasút létesítésére. Az 1881. májusi 2-i RIMA igazgatósági ülésen már működő vasútról hallhattak a vezetőségi tagok.
A vasutat legjobban egy 1932-ben kelt jelentésből tanulmányozhatjuk, melyet Vertich Józseftől vett részletekben közlünk:
"A vasút általánosságban észak-keleti irányt követ. Hossza a gyári kazánháztól a salgó bányatelepi I.sz. rakodóig 5.830 méter, mely távolságon 222,6 méteres szintkülönbséget győz le. A kiindulási pont és a végállomás közötti nagy szintkülönbség legyőzésére egyes helyeken a vasutat már fogaspályára kellett építeni.
A vasút a 20+63,4 szelvényig adhéziós pálya, amelynek átlagos emelkedése 19,6 ezrelék (min 8,6 , max 25,5 ezrelék) E pálya hossza 1963,4 méter.
A 20+63,4 szelvénytől a 30+94,2 szelvényig fogaspálya következik, amelynek hossza 1030,8 méter. Átlagos emelkedése 96 ezrelék (legkisebb emelkedés 24,4 ezrelék, a legnagyobb 104,8 ezrelék).
A 30+94,2 szelvénytől a 40+63,4 szelvényig ismét adhéziós pálya vezet 11,7 ezrelék -es átlagos emelkedéssel (min. 7,2 , max. 16,5 ezrelék).
A 40+63,4 szelvénytől megint fogaspálya következik a 47+34,6 szelvényig. 88,2 ezrelék átlagos emelkedéssel. (min. 26,1 ezrelék max. 105,4 ezrelék). A pálya hossza 671,2 méter.
A 47+36,4 szelvénytől a pálya már végig az 58 -as szelvényig adhéziós pálya. Ennek átlagos emelkedése 19,2 ezrelék (min. 13,4 és max. 21,7 ezrelék).
A pálya alépítményének koronáján nyugszik a 2,00 méter széles 0,30 méter vastag kavicságy. Ebbe vannak beleágyazva a talpfák. A sín nyombősége 0,79 méter. Az adhéziós pályán a talpfák 0,80 méter távolságra a fogaspályán 0,50 méterre vannak egymástól, és az előforduló legnagyobb nyomás alatt igénybevételük nem éri el az 1200 kg/cm2 -t. A pálya fogaskerekű részén a fogasrúd a pálya közepén nyert elhelyezést. A fogasrudat 3 méter hosszú darabok alkotják amelyek a sarokvasakból és az általuk befogott, martinacélból készült fogakból állnak. A pálya fogasrészének elején és végén rugós pedálok vannak elhelyezve, amelyek a fogaskerék fogainak a fogasrúdba való nyugodt behelyezkedését biztosítják. A fogasrudat alkotó sarokvas 100x70x10 mm.
A 40+20,2 szelvénynél a pályának elágazása van, mely az említett szelvénytől észak-keleti irányban, légvonalban 475 méternyire lévő szénrakodónál ér véget. A szóban forgó szárny hossza 797 méter, átlagos emelkedése 5,8 ezrelék.
Az 51 -es szelvénynél van a fővasútvonal másik elágazása, amely az említett szelvénytől északra fordul, és a II.sz. Széntáróhoz vezet. Ennek hossza 407 méter, átlagos emelkedése 11,6 ezrelék.
A 19+28,8 szelvénytől a 20+45,5 szelvényig kitérő épült azzal a céllal, hogy a fentről érkező, szénnel telt vonat a gyárból jövő szerelvénnyel elmellőzhesse (keresztezhesse) egymást. Itt történik egyébként a mozdonycsere, és a mozdonyoknak vízzel és fűtőanyaggal való ellátása is.
A fogasrúd kezdete közelében a vasútnak az építmény felé eső sín szélétől 1,42 méterre egy 4,60x3,20 méter alapterületű, téglából épült szivattyúház áll. Mellette létesült egy 7,8x3,4 méter alapterületű faépület is, melyben a homokszárító nyert elhelyezést."
Az első 1881-ben beszerzett fogaskerekű B' tengelyelrendezésű mozdony a Florisdorfi gépgyár terméke volt. Érdekes megoldásként a gépen bronzból készült fogaskereket alkalmaztak.
A vasút végig a RIMA területén futott, a legkisebb ívsugár 50 méter, a legnagyobb 300 méter volt. Lefelé szenet, felfelé bányafát, és egyéb anyagokat szállítottak. Már a kezdetektől jelentkezett az átmenő forgalom, Salgóbányára a lakosság számára élelmiszert, fogyasztási cikkeket szállítottak. Személyforgalomra a vállalatnak hivatalos engedélye nem volt, de egyszeri vagy korlátozott időtartamra szóló utazási engedélyeket kiadhatott. Egy-egy szerelvényen öt fékes szolgált. A vonatok rendszerint egy, de leginkább két személykocsit is vontattak. Az engedélyezett sebesség az adhéziós pályán 12 km/ó fogaspályán 8 km/ó volt. Akinek nem jutott ideje az Acélgyár titkárságán engedélyt beszerezni, az a vonat indulásakor a vonatvezetőtől szerezhette be. Persze megesett, hogy nem jutott fel a személykocsira, fel kellett kapaszkodnia valamelyik fékező mellé a csille fékállására. Ezt a szabálytalanságot elnézték, nem tudunk olyanról, akit otthagytak volna. Indulás előtt még figyelmeztették az utasokat a balesetveszélyre és a helyes magatartásra, és már futott is a vonat. A szállítási igényeknek megfelelően indultak a szerelvények, általában délelőtt - délután, kettő - kettő.
1883. február 2-án a Salgóra kapaszkodó vonat mozdonyának fogaskerekéből két fog kitört, a szerelvény mozdonyostul megfutamodott, a fékezők minden megállító igyekezete ellenére felgyorsult, majd a Kútház (szivattyúház) előtti kanyarban a 21-22. szelvény magasságában kiborult. A balesetnél életét vesztette a fűtő, és hat utas. A vállalat ezután a fogaskerekű vasutak terén nagy tapasztalatokkal rendelkező svájci Whinterturi lokomotív gyárhoz fordult, melynek szakemberei tanulmányozták a vasutat, és rövidesen szállították a C tengelyelrendezésű fogaskerekű mozdonyt. Ennek alapján később a gyár műhelyében még két fogas mozdonyt építettek a forgalom megnövekedtekor.
1920-tól megszüntették az önálló vonatvezetői szolgálatot, ettől kezdve a mozdonyvezető viselt minden felelősséget, de a tekintélye is megvolt hozzá.
A vasúton futó járműveket két összeírásból ismerjük. A kocsik java házilagos készítésű, az acélgyár terméke. A teherkocsik 25 %-a adhéziós volt, orsós fékkel; a többit orsós és fogas fékkel is felszerelték.
Ez a felsorolás még kiegészítendő, hiszen a személyforgalom növekedésével a teherkocsik egy részére padokat szereltek, és személykocsiként közlekedtették. Az utazásra szolgáló kocsik főbb típusai:
"pánvégli" kis kocsi oldalülésekkel
fát szállító kocsiból átalakított oldalüléses személykocsi
nyitott, de fedéllel ellátott személykocsi
zárt, ajtónyílásokkal kiépített személykocsi, két részes, szembe ülésekkel.
A járműállomány a felszámolásig lényegében nem változott.
1942-től az acélgyár termelése emelkedett, megnövekedett a vasúti forgalom is. De nem csak az áruk mennyisége, az utasok száma is növekedett. Hivatalos személyforgalom azonban továbbra sem volt, bár egyre többen vették igénybe a vasutat. Nem csak a mozdonnyal közlekedő vonatokon, gyakorta előfordultak fékes kocsival való gurulások. Szintén Vertich úr leírásából idézünk egy 1947 tavászának éjszakáján történtet:
"...Vendéglátóink vigasztaltak, legyünk nyugodtak, levisznek fékes-kocsival, egyébként egy kényszerű útitársunk is lesz, beviszik Őt a gyári kórházba. Úgy tíz óra tájban előállt két személykocsi, rajta két-két fékes, a kocsi fékjei mellett még egy-egy karvastagságú rúddal, melyet mint mondták, biztonság okáért vettek magukhoz. A kedélyes társaság meglehetősen vidáman vette a kanyargós utazást, olykor-olykor azonban elnémultunk, mert éppen éles kanyar, vagy meredek következett. Szerencsésen leértünk..."
A háborús események, majd az 1950-es évek erőltetett ipari hajszájában megfeledkeztek a vasútról, mely szorgosan hordta a szentet. A vasút, járművek állapota leromlott, a tárna lassan kimerült.
1953-tól megszűnt a szén szállítása, csak kis mennyiségben válogatott illetményszenet fuvaroztak. Az utasok annál inkább megkedvelték a "kis feketét" ahogy a fogas mozdonyait nevezték. Személyszállításból adódó bevétel azonban nem volt, jegyeket nem adhattak el, hiszen közforgalom hivatalosan nem is volt.
1956. őszén pöfögött utoljára a fogas. A Forradalom idején az üzem szünetelt, utána a megváltozott politika már csökkentette a nehézipari beruházásokat, a vállat nem talált pénzt a vasút felújítására.
1957. július havában megkezdték a bontást külsős dolgozók igénybevételével, szeptember hónapban befejeződtek a munkálatok. A mozdonyok Nagybátonyba, vagy a kohóba kerültek. Háromnegyed század után befejeződött az elő ipari fogaskerekű története Salgótarjánban.
Forrás: kisvasut.hu
HelyiVilága magazin ajánló
Luca-napi népszokások
Nagyvilág, Érdekességek
Luca-napi népszokások
A hagyományok szerint Luca napja dologtiltó nap a lányok, asszonyok számára! Ha ezt a ...
MOST ITT VAN NÁLUNK IS A HALAK RÉME
Nagyvilág, Érdekességek
Tavasszal és ősszel kerülhet Magyarországon lencsevégre a sirályhoz hasonló röptű ragadozó madár, a halászsa ...
TÉLI MADÁRETETÉS
Életmód, Élet
Az ősz itt van, de hamarosan beköszönt a tél. Néhány jótanács a madarak téli etetéséhez.
Mozgás és sport óvódáskorban
Életmód, Sport, fittness
A gyerek nem a felnőtt kicsinyített mása
Vörös szőlő
Egészség, Megelőzés
A vörös szőlő szemeinek minden darabja igazi természetes gyógykapszula
Fehér szőlő
Egészség, Megelőzés
A fehér szőlő tisztítja a vesét és a vért, erősíti az idegeket, fokozza az agy működését, csökkenti a kalóriát.
Bazsalikomos tejszínes csirkemell
Receptek, Főétel receptek
Bazsalikomos tejszínes csirkemell elkészítése lépésről lépésre
Telihold
Nagyvilág, Érdekességek
Péntek 13 telihold !
Indul a tavaszi labdarúgó szezon
Életmód, Élet
A hétvégén rajtol a tavaszi szezon a megyei II. és III. osztályú labdarúgó bajnokságokban. A megyei II. osztál ...
Helyi látnivalók
Szent Lőrinc-kápolna.
Budapest, 18. kerület
Szent Lőrinc-kápolna. Margó Tivadar u.-Cziffra György u. sarok. Fotó: Varga Máté
Szatmár-Beregi Tájvédelmi Körzet központja
Szabolcs-Szatmár-Bereg megye, Fehérgyarmat
4900 Fehérgyarmat, Wörösmarty u. 1.
A fa harangtorony
Szabolcs-Szatmár-Bereg megye, Nyírbátor
A fa harangtorony
A nyírbátori református templom dél-nyugati sarka közelében áll hazánk legnagyobb és egy ...
Avasi kilátó Miskolcon
Borsod-Abaúj-Zemplén megye, Miskolc
Az Avasi kilátó vagy Avasi tévétorony a miskolci Avason található 72 méter magas tévétorony, amely kilátókén ...
Nagyszéksós-tó Mórahalom
Csongrád megye, Mórahalom
Fedezze fel a Nagyszéksós tavat és környékét az Erdei Iskola által
szervezett túrával
Szent Anna kápolna
Heves megye, Lőrinci
3021. Lőrinci,Szabadság tér 1.
Tel:+3637388128
Rákóczi-szobor
Nógrád megye, Szécsény
3170. Szécsény, Rákóczi út
VÁROSI SZABADIDŐKÖZPONT SZIGETHALOM
Pest megye, Szigethalom
A 2005-ben nyílt szigethalmi Városi Szabadidőközpont a város kulturális központja, biztosítja a színvonalas sz ...
Tótkomlósi Szlovák Emlékház
Békés megye, Tótkomlós
Tótkomlósi Szlovák Emlékház
A múlt században épült, műemléknek nyilvánított Szlovák Emlékház a nemz ...
Helyi Programok / események
Fotók, videók: Dulity-kiállítás és Koncz Zsuzsa koncert Kiskunmajsán
Programok
Fotók, videók: Dulity-kiállítás és Koncz Zsuzsa koncert Kiskunmajsán
Helló HALLOWEEN október 31. 14:00 - 18:00
Programok
Salgótarján, Fő tér
HIMNUSZ A FŐ TÉREN 2020-BAN IS!
Programok
Szenteendre Fő tér 2020. január 22-én, szerdán déli 12 óra
R&R Kutyaiskola 2. kezdő turnus
Programok
R&R Kutyaiskola
Nagyszőlő, Mátészalka, 4700
Kiállítás
Programok
A dunaújvárosi Kortárs Művészeti Intézet
Kályhamúzeum
Programok
Szabadság tér 7., Hajdúsámson 4251
(52) 590 013
Október 22. (kedd) 9.00 Emlékműsor
Programok
az 1956-os forradalom és szabadságharc tiszteletére.
Foltvarró Kiállítás Tiszaföldváron
Programok
FOLTVARRÓ KIÁLLÍTÁS TISZAFÖLDVÁRON A VÁROSI MŰVELŐDÉSI HÁZBAN
M-E-G-H-Í-V-Ó
Szeretettel hívjuk és v ...
Fejezetek Letenye Történetéből Várostörténeti Kiállítás
Programok
Letenye városközpontjában, a Béci-patak partján, impozáns ősparkban áll a 18. században épült Szapáry kasté ...
További helyi programok / események »
Helyi szolgáltatók
Silver étterem
Szabolcs-Szatmár-Bereg megye, Záhony
Silver étterem, Záhony
Tel.: 36307149454 Cím:Záhony, Ady Endre út 32-34
Forrás: https://www.utaz ...
Bistro Mokambo Étterem Kecskemét
Bács-Kiskun megye, Kecskemét
Bistro Mokambo Étterem és Rendezvényház címe: Kecskemét Bocskai u. 5.
Nádas-Mázas
Szabolcs-Szatmár-Bereg megye, Újfehértó
Újfehértó, Böszörményi út 1.
Szigetvári Polgármesteri Hivatal
Baranya megye, Szigetvár
Cím: Szigetvár, Zrínyi tér 1, 7900
Telefonszám: (06 73) 311 103
FORRÁS: google.com
Bartók Béla Megyei Művelődési Központ
Győr-Moson-Sopron megye, Győr
9022 Győr, Czuczor Gergely u. 17.
Telefonszám (96) 326 522
Email cím bbmmk@bbmmk.hu
Forest Hills Hotel**** & Golf
Veszprém megye, Zirc
Forest Hills Hotel**** & Golf
Forrás: https://turizmus.zirc.hu/pihenj-meg/hotelek
Pelikán Gyógyszertár
Heves megye, Füzesabony
3390. Füzesabony, Szabadság út 11.
Tel:+3636542245
Szálláshelyek - MS Hotel Sportszálló
Zala megye, Nagykanizsa
Cím: Nagykanizsa, Kaán Károly u. 1, 8800
Telefonszám: (06 93) 516 850
Patika Plus
Heves megye, Gyöngyös
Gyöngyös, Vásár u. 2, 3200
Nyitva tartás: hétfő 8:00–20:00
kedd 8:00–20:00
szerda 8:00–20:00
csütört ...